Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3841
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
joselyribeiroribeiro.pdf851.12 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Sexualidade na escola: um olhar sobre os parâmetros curriculares nacionais
Author: Ribeiro, Josely Ferreira
First Advisor: Teixeira, Beatriz de Basto
Referee Member: Ferrari, Anderson
Referee Member: Furlani, Jimena
Resumo: O objetivo deste trabalho é saber como tem ocorrido o processo de implementação do Tema Transversal Orientação Sexual, apresentado pelos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN), por intermédio da observação do trabalho de uma professora da Rede Federal de Ensino, no município de Juiz de Fora, que aborda essa temática. A pesquisa surgiu a partir da análise do texto dos Parâmetros Curriculares Nacionais, passou pela revisão da literatura sobre a temática da sexualidade e foi realizada a observação do trabalho desenvolvido pela professora. Houve ainda entrevista com a professora e questionário respondido pelos alunos. A análise da comparação entre os temas abordados na escola e os conteúdos dos PCN revela um processo híbrido de implementação desta proposta no currículo escolar no caso estudado em que ainda prevalece a abordagem médica da sexualidade humana. O resultado deste trabalho leva ao processo de formação da identidade, condição que aponta para a importância da discussão sobre currículo.
Abstract: The objective of this work is know how has been occuring the process of implementation of the Theme of Sexual Orientation Transverse, presented by the National Curricular Parameters (PCN), for intermediate from observation of the work from a teacher from Net Federal of instruction, into the county of Juiz de Fora, what approach this thematic. The research came from analysis of the text of the National Curriculares Parameters , passed by revision of literature about the thematic of the sexuality and was performed observation of the work developed by teacher. There was still interview with the teacher and questionnaire answered by students. The analysis of the comparison among the themes boarded in the school and the contents of the PCN reveals a hybrid process of implementation from this proposal in the scholar curriculum in the studied case in which still there prevails of the medical approach to human sexuality. The result of this work leads to the process of identity formation, condition that points to the importance of the discussion about curriculum.
Keywords: PCN
Tema transversal
Políticas públicas educacionais
Escola
Sexualidade
Currículo
Identidade
PCN
Transverse theme
Education public politics
School
Sexuality
Curriculum
Identity
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Educação
Program: Programa de Pós-graduação em Educação
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3841
Issue Date: 21-Aug-2009
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.