Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/15129
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
camilaoliveiramiranda.pdf210.43 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Trabalho de Conclusão de Curso
Title: Conduzindo relações através do respeito mútuo: uma abordagem para a interação adulto-criança pautada na moral da cooperação
Author: Miranda, Camila Oliveira
First Advisor: Prado, Suzana Lima Vargas
Referee Member: Monteiro, Sandrelena da Silva
Referee Member: Ribeiro, Fabiane Bárbara dos Anjos
Resumo: O presente trabalho concentra-se em analisar o papel das relações interindividuais na construção da personalidade no decorrer do desenvolvimento psicoafetivo. O objetivo é caracterizar uma abordagem educacional pautada na moral da cooperação, que conduz as relações através do respeito mútuo em prol da autonomia do sujeito. Para tanto, procedeu-se um estudo bibliográfico qualitativo, que explora a autenticidade dos conceitos em diferentes concepções, as quais compartilham princípios semelhantes e possíveis de serem articulados. Assim, partindo da compreensão de Piaget (1930/1996) de como o desenvolvimento moral molda a conduta humana, foi possível compreender como o adulto educador deve idealizar sua abordagem educacional, utilizando como referência o modo de agir do Estilo Parental Autoritativo (1966) e as estratégias da Disciplina Positiva (2007), dado que ambas concepções se conduzem através das relações por respeito mútuo e fazem da cooperação o meio mais fecundo de educação moral.
Abstract: The present work focuses on analyzing the role of interindividual relationships in the construction of personality during the course of psycho-affective development. The objective is to characterize an educational approach based on the moral of cooperation, which conducts relationships through mutual respect in favor of the subject's autonomy. To this end, a qualitative bibliographic study was carried out, which explores the authenticity of the concepts in different conceptions, which share similar principles and can be articulated. Thus, based on Piaget's (1930/1996) understanding of how moral development shapes human conduct, it was possible to understand how the adult educator should idealize his or her educational approach, using as a reference the authoritative Parenting Style (1966) and the Positive Discipline (2007) strategies, since both conceptions conduct themselves through relationships out of mutual respect and make cooperation the most fruitful means of moral education..
Keywords: Respeito mútuo
Cooperação
Autonomia
Educação moral
Mutual respect
Cooperation
Autonomy
Moral education
CNPq: Educação
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Educação
Access Type: Acesso Aberto
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/15129
Issue Date: 19-Jan-2023
Appears in Collections:Pedagogia presencial - TCC Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons