Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/13618
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nathalialarsen.pdfPDF/A840.61 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: “Para ser outra coisa para além do que vimos sendo”: reflexões sobre o ensino de projeto arquitetônico no âmbito do patrimônio cultural
Author: Larsen, Nathalia
First Advisor: Olender, Marcos
Referee Member: Carsalade, Flávio de Lemos
Referee Member: Magalhães, Tânia Guedes
Resumo: A pesquisa tem como objetivo geral analisar as práticas de ensino de projeto no âmbito do património cultural na graduação de Arquitetura e Urbanismo, permitindo uma aproximação com o currículo, com a didática e métodos adotadas nas aulas-ateliês, estratégia pedagógica do ensino de projeto. O estudo de caso se deu na FAU-UFJF. As análises exploratórias ocorreram a partir da observação e anotações no Diário de Bordo, cadernos que atravessam a pesquisa e aportam ao trabalho experiências anteriores que funcionam como termômetro das análises. Os resultados indicam a necessidade de uma mudança de paradigma nas aulas de projeto. Concluímos que a herança cultural é o carro chefe desse processo.
Abstract: The research has as general objective to analyze the teaching of design practices in the scope of cultural heritage in Architecture and Urbanism during graduation, allowing an approximation of the pedagogical strategy of design teaching with the syllabus didactics and methods adopted in the “classes-ateliers and the pedagogical strategy of design teaching. The Case Study took place at FAU-UFJF. The exploratory analysis was carried out based on observation and notes in the Logbook, notebooks that crosses the research and brings to the dissertation previous experiences that work as a thermometer for the analysis. The results point to the need for a paradigm shift in design classes and we conclude that cultural heritage is the flagship of this process
Keywords: Patrimônio cultural e herança cultural
Ensino e formação
Estratégias didáticas para aula-atelie
Architecture and cultural heritage
Teaching and training
Didatic strategies for classroom-atelie
CNPq: CNPQ::ENGENHARIAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Arquitetura e Urbanismo
Program: Programa de Pós-graduação em Ambiente Construído
Access Type: Acesso Aberto
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
DOI: https://doi.org/10.34019/ufjf/di/2021/00290
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/13618
Issue Date: 20-Aug-2021
Appears in Collections:Mestrado em Ambiente Construído (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons