Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8225
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
marialuizaiginoevaristo.pdf2.84 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Tese
Title: A fé que dança e (em)canta: análise das experiências religiosas de congadeiros nas minas de Minas
Author: Evaristo, Maria Luiza Igino
First Advisor: Daibert Júnior, Robert
Referee Member: Berkenbrock, Volney José
Referee Member: Lages, Sônia Regina Corrêa
Referee Member: Izidoro, Jose Luiz
Referee Member: Silva, Rubens Alves da
Resumo: Manifestar a fé para os Congadeiros está para além de acreditar no sagrado, mas se encontra intimamente ligado com a forma como conduzem sua vida e como isso reflete a aqueles que estão em volta, com os que partilham da sua comunidade social e religiosa. Obviamente, que essa relação não ocorre sem rusgas, sem enfrentamentos está tudo muito longe da perfeição e da passividade. Cada grupo possui suas dificuldades, mas, são também detentores de um forte desejo de espalhar sua cultura, suas memórias e suas tradições que tem sido forjadas e rearranjadas desde a diáspora africana. Uma forma de não apenas sobreviver, mas de se integrar a sociedade. Um meio não somente de luta, mas de vivenciar sua religiosidade, de manifestar sua fé. A fala dos principais atores do Congado nas cidades de Ouro Preto e Conselheiro Lafaiete é o grande destaque dessa pesquisa, uma vez que evoca um retorno da importância da oralidade e da memória neste grupo social, assim como evoca um protagonismo que poucas vezes foi permitido ao negro ter acesso nessa sociedade.
Abstract: Manifesting the faith for the congadeiros is beyond believing in the sacred, but is intimately connected with the way they lead their lives and how it reflects to those who are around, with those who share their social and religious community. Obviously, this relationship does not happen without raids, without confrontations, everything is far from perfection and passivity. Each group has its difficulties, but they also have a strong desire to spread their culture, their memories and their traditions that have been forged and rearranged from the African diaspora. A way of not only surviving but integrating society. A form not only of struggle, but of experiencing their religiosity, of manifesting their faith. The talk of the main actors of the Congado in the cities of Ouro Preto and Conselheiro Lafaiete is the great highlight of this research, since it evokes a return of the importance of orality and memory in this social group, as well as evokes a protagonism that was rarely allowed to the have access to this society.
Keywords: Congado

Reinado
Guarda
Congo
Congado
Faith
Reign
Guarda
Congo
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: ICH – Instituto de Ciências Humanas
Program: Programa de Pós-graduação em Ciência da Religião
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8225
Issue Date: 22-Feb-2018
Appears in Collections:Doutorado em Ciência da Religião (Teses)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.