Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8157
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Avaliação da imagem corporal em professores de educação física.pdf248.29 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Artigo de Periódico
Title: Avaliação da imagem corporal em professores de educação física atuantes no fitness na cidade do Rio de Janeiro
Other Titles: Evaluation of body image in physical education teachers working in the fitness market of the city of Rio de Janeiro
Author: Vilhena, Lígia Martins
Santos, Tony Meireles
Palma, Alexandre
Murão, Ludmila
Resumo: Identificar a prevalência de distorções de imagem corporal (IC) entre os sexos, em professores atuantes no mercado do Fitness da cidade do Rio de Janeiro. Para avaliação da IC foi utilizado o Body Shape Questionnaire (BSQ) em 255 professores (179 homens). Observamos que 7,3% dos professores e 32,8% das professoras apresentaram leve ou moderada distorção. As mulheres (71,2 ± 22,4) apresentaram escores de BSQ estatisticamente superiores (p < 0,001) aos homens (53,2 ± 17,0). Observou-se ainda uma crescente preocupação e cuidado com a construção de uma forma ideal de corpo entre os docentes, uma vez que níveis elevados de desempenho físico e estético significam garantia de domínio técnico e psicológico junto aos alunos, impactando em sua moral e sucesso.
Abstract: This study aimed to identify the prevalence of body image distortions (IC) between genders in teachers working in the fitness market of the city of Rio de Janeiro. The Body Shape Questionnaire (BSQ) was used to evaluate the IC in 255 teachers (179 men). We found that 7.3% of male teachers and 32.8% of female teachers presented a slight or moderate distortion. Women (71.2 ± 22.4) achieved statistically superior BSQ scores (p <0.001) compared to men (53.2 ± 17.0). There was also a growing concern and care for the construction of an ideal body shape among teachers, since high levels of physical and aesthetic performance ensure technical and psychological domain with the students, influencing their morale and success.
Keywords: Dieta
Substâncias químicas
Docente
Estética
Diet
Chemicals
Teacher
Aesthetics
CNPq: -
Language: por
Country: Brasil
Publisher: -
Institution Initials: -
Access Type: Acesso Aberto
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32892012000200014
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8157
Issue Date: Apr-2012
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.