Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/787
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
leticiabotelhonatalino.pdf587.08 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Matemática financeira para o EJA
Author: Natalino, Letícia Botelho
First Advisor: Mazorche, Sandro Rodrigues
Referee Member: Faria, Luiz Fernando de Oliveira
Referee Member: Ferreira, Francinildo Nobre
Resumo: Este trabalho aborda o ensino da matemática financeira para alunos da EJA, educação de jovens e adultos, do ensino médio, visando contribuir com a revisão de conteúdos, como potências, porcentagem e introduzindo conceitos de logarítmo e progressões, além dos próprios conceitos envolvidos no referido conteúdo. A partir da observação não planejada, das dificuldades na retomada dos estudos e a defasagem de alguns conteúdos dos alunos da EJA, em salas que o autor lecionava foi sendo construída a ideia do tema da abordagem desse trabalho, resultando em quatro propostas de atividades de situações problemas relacionadas ao cotidiano de muitos desses alunos, onde a retomada de conceitos já aprendidos de matemática e a introdução de novos poderia ser feita concomitantemente a aplicação das atividades. Para tanto as propostas de atividades abordam situações cotidianas de parcelamento, financiamento, resgate de parcelas e uso da poupança, entre outras. Apesar da não aplicação das atividades pretende-se que ao se fazê-la os alunos tenham um ambiente propicio para compreender a importância e amplitude dos conteúdos abordados e aprender a aplica-los no seu dia-a-dia.
Abstract: This paper discusses the teaching of financial mathematics for students of adult education high school in order to contribute to the review of content such as powers , percentage and introducing concepts of logarithm and progressions , beyond the actual concepts involved in that content. From unplanned observation of the difficulties in resuming studies and lag some contents of the EJA students in rooms that the author was teaching was being built theme idea of the approach of this work , resulting in four proposed activities of problem situations related to daily life of many of these students , where the resumption of math concepts already learned and the introduction of new could be done in addition to implementation of activities . For both the proposed activities address everyday situations installment , financing, redemption of shares and use of savings , among others . Despite the lack of implementation of activities is intended to make it up to the students to have a supportive environment to understand the importance and breadth of content covered and learn to apply them in their day -to-day .
Keywords: Matemática Financeira
EJA
Cotidiano
Financial mathematics
EJA
Everyday
CNPq: CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora
Institution Initials: UFJF
Department: ICE – Instituto de Ciências Exatas
Program: Mestrado Profissional em Matemática (PROFMAT)
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/787
Issue Date: 26-Feb-2014
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.