Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7252
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lógicas de exclusão inclusão dos processos educativos no contexto prisional feminino.pdf258.01 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Artigo de Periódico
Title: Lógicas de exclusão/inclusão dos processos educativos no contexto prisional feminino
Other Titles: Logics of exclusion/inclusion of educational processes in the feminine prisional context
Author: Souza, Maria Celeste Fernandes
Nonato, Eunice Maria Nazareth
Bicalho, Maria Gabriela Parenti
Resumo: O artigo discute a educação escolar em instituições prisionais exclusivamente femininas e apresenta resultados de um estudo que analisou as experiências educacionais de mulheres em situação de aprisionamento em quatro instituições de Minas Gerais. O material empírico foi produzido por meio de um formulário com dados sobre o perfil socioeconômico respondido por 196 mulheres; entrevistas com os responsáveis pela oferta educativa; análise dos projetos pedagógicos; e entrevistas com 11 mulheres. Os dados foram analisados com o aporte teórico da discussão das categorias exclusão/inclusão e revelam processos interdependentes desse binômio que antecedem e configuram a situação de privação de liberdade, ao mesmo tempo em que forjam expectativas futuras.
Abstract: The article discusses the school education in exclusively female prisons and presents the results of a study that analyzed the educational experiences of women in imprisonment situation in four Minas Gerais institutions. The empirical material was produced by means of a form containing data on the socioeconomic profile answered by 196 women; interviews with those responsible for educational offer; analysis of pedagogical projects; and interviews with 11 women. The data were analyzed with the theoretical support of the discussion of the categories of exclusion/inclusion and reveal interdependent processes of this dual role which precede and shape the situation of deprivation of liberty, while forging future expectations.
Keywords: Educação escolar
Prisão
Gênero
Exclusão/inclusão
School education
Prison
Gender
Exclusion/inclusion
CNPq: -
Language: por
Country: Brasil
Publisher: -
Institution Initials: -
Citation: SOUZA, Maria Celeste Fernandes; NONATO, Eunice Maria Nazareth; BICALHO, Maria Gabriela Parenti. LÓGICAS DE EXCLUSÃO/INCLUSÃO DOS PROCESSOS EDUCATIVOS NO CONTEXTO PRISIONAL FEMININO. Educ. Soc., Campinas, v. 38, n. 138, p. 45-61, jan. 2017. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302017000100045&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 31 ago. 2018. Epub 05-Jan-2017. http://dx.doi.org/10.1590/es0101-73302016158634.
Access Type: Acesso Aberto
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/es0101-73302016158634
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7252
Issue Date: 5-Jan-2017
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.