Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7246
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
As intelectuais Gabriela Mistral e Cecília Meireles nas bibliotecas infantis.pdf1.02 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Artigo de Periódico
Title: As intelectuais Gabriela Mistral e Cecília Meireles nas bibliotecas infantis: traços da modernidade educacional no México e no Brasil
Other Titles: The intellectuals Gabriela Mistral and Cecilia Meireles in childern’ libraries: traits of educational modernity in Mexico and Brazil
Author: Ferreira, Rosângela Veiga Júlio
Micarello, Hilda Aparecida Linhares da Silva
Resumo: Este texto discute projetos de formação do leitor com os quais as intelectuais Gabriela Mistral e Cecília Meireles se envolveram durante as reformas educacionais do México e do Brasil, respectivamente. Comparamos a trajetória de ambas as intelectuais no tempo histórico da modernidade educacional, por meio da análise das ações que fundamentaram a implementação de bibliotecas, em especial as destinadas à leitura pública das crianças. Atuaram na formulação de uma concepção de literatura infantil, defendendo a ideia de que escrever para criança exigia estudos detalhados sobre o gosto literário infantil, aliado à sensibilidade, deixando à geração que as sucedeu a possibilidade de dar continuidade ao que propuseram àquele tempo: formar a criança leitora.
Abstract: The following paper debates projects of reader formation developed by the intellectuals Gabriela Mistral and Cecília Meireles during the educational reforms in México and Brazil, respectively. We analyzed both trajectories in the historical time of educational modernity, through the review of the actions that substantiated the implementation of libraries, in particular, the ones aimed at children’s public reading. Acted on the formulation of a conception of childhood literature, defending the idea that writing to children demanded detailed studies about their literary liking, associate to sensibility, construing as legacy to the generation who succeeded the possibility to carry on what they proposed at that time: to form a child reader.
Keywords: Cecília Meireles
Gabriela Mistral
Bibliotecas infantis
Formação do leitor
Cecília Meireles
Gabriela Mistral
Library for children
Reader formation
CNPq: -
Language: por
Country: Brasil
Publisher: -
Institution Initials: -
Citation: FERREIRA, ROSÂNGELA VEIGA JÚLIO; MICARELLO, HILDA APARECIDA LINHARES DA SILVA. As intelectuais Gabriela Mistral e Cecília Meireles nas bibliotecas infantis: traços da modernidade educacional no México e no Brasil. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro , v. 22, n. 71, e227178, 2017 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400233&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 31 ago. 2018. Epub 07-Dez-2017. http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782017227178.
Access Type: Acesso Aberto
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782017227178
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7246
Issue Date: Dec-2017
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.