Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7246
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
As intelectuais Gabriela Mistral e Cecília Meireles nas bibliotecas infantis.pdf1.02 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFerreira, Rosângela Veiga Júlio-
dc.creatorMicarello, Hilda Aparecida Linhares da Silva-
dc.date.accessioned2018-09-05T14:20:47Z-
dc.date.available2018-08-15-
dc.date.available2018-09-05T14:20:47Z-
dc.date.issued2017-12-
dc.identifier.citationFERREIRA, ROSÂNGELA VEIGA JÚLIO; MICARELLO, HILDA APARECIDA LINHARES DA SILVA. As intelectuais Gabriela Mistral e Cecília Meireles nas bibliotecas infantis: traços da modernidade educacional no México e no Brasil. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro , v. 22, n. 71, e227178, 2017 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400233&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 31 ago. 2018. Epub 07-Dez-2017. http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782017227178.pt_BR
dc.citation.volume22pt_BR
dc.citation.issue71pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage26pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782017227178pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7246-
dc.description.abstractThe following paper debates projects of reader formation developed by the intellectuals Gabriela Mistral and Cecília Meireles during the educational reforms in México and Brazil, respectively. We analyzed both trajectories in the historical time of educational modernity, through the review of the actions that substantiated the implementation of libraries, in particular, the ones aimed at children’s public reading. Acted on the formulation of a conception of childhood literature, defending the idea that writing to children demanded detailed studies about their literary liking, associate to sensibility, construing as legacy to the generation who succeeded the possibility to carry on what they proposed at that time: to form a child reader.pt_BR
dc.description.resumoEste texto discute projetos de formação do leitor com os quais as intelectuais Gabriela Mistral e Cecília Meireles se envolveram durante as reformas educacionais do México e do Brasil, respectivamente. Comparamos a trajetória de ambas as intelectuais no tempo histórico da modernidade educacional, por meio da análise das ações que fundamentaram a implementação de bibliotecas, em especial as destinadas à leitura pública das crianças. Atuaram na formulação de uma concepção de literatura infantil, defendendo a ideia de que escrever para criança exigia estudos detalhados sobre o gosto literário infantil, aliado à sensibilidade, deixando à geração que as sucedeu a possibilidade de dar continuidade ao que propuseram àquele tempo: formar a criança leitora.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCecília Meirelespt_BR
dc.subjectGabriela Mistralpt_BR
dc.subjectBibliotecas infantispt_BR
dc.subjectFormação do leitorpt_BR
dc.subjectCecília Meirelespt_BR
dc.subjectGabriela Mistralpt_BR
dc.subjectLibrary for childrenpt_BR
dc.subjectReader formationpt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleAs intelectuais Gabriela Mistral e Cecília Meireles nas bibliotecas infantis: traços da modernidade educacional no México e no Brasilpt_BR
dc.title.alternativeThe intellectuals Gabriela Mistral and Cecilia Meireles in childern’ libraries: traits of educational modernity in Mexico and Brazilpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.