Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6995
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
laicizacaoeintoleranciareligiosadesafiosparaahistoriaensinada.pdf240.97 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Artigo de Periódico
Title: Laicização e intolerância religiosa: desafios para a História ensinada
Author: Pereira, Júnia Sales
Miranda, Sonia Regina
Resumo: Laicização e intolerância religiosa: desafios para a História ensinada. Propõem-se, neste artigo, reflexões acerca dos desafios do ensino de história e cultura afro-brasileira e indígena num contexto de radicalização de estratégias midiáticas de promoção da intolerância social e política, com foco na análise do complexo tema da educação para a convivência religiosa num Estado Laico. As autoras consideram os desafios de promoção de uma educação pluralista, não proselitista e cônscia dos direitos constitucionais de rito, crença e manifestação religiosa e agnóstica, o que envolve os docentes em situações de disputas simbólicas, políticas e pedagógicas de fundo religioso.
Abstract: Secularization and Religious Intolerance: challenges for the History taught. This article proposes reflections regarding challenges involved in teaching Afro-Brazilian and indigenous people history and culture in a context where mediatic strategies to promote social and political intolerance have been radicalized. It focuses on the analysis of the complex topic of education for the religious coexistence in a secular State. The authors consider the challenges arising from the promotion of an education that is pluralist, non-proselytic and conscious of the constitutional right to religious and agnostic rite, creed and expression, involving teachers in situations of symbolic, political and pedagogical disputes with a religious background.
Keywords: Ensino de História
Educação para a cidadania
Laicidade do estado
Cotidiano escolar
History teaching
Education for citizenship
Laity of state
Daily school life
CNPq: -
Language: por
Country: Brasil
Publisher: -
Institution Initials: -
Access Type: Acesso Aberto
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623661108
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6995
Issue Date: Jan-2017
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.