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dc.creatorPereira, Júnia Sales-
dc.creatorMiranda, Sonia Regina-
dc.date.accessioned2018-08-03T12:21:54Z-
dc.date.available2018-08-02-
dc.date.available2018-08-03T12:21:54Z-
dc.date.issued2017-01-
dc.citation.volume42pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage99pt_BR
dc.citation.epage120pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/2175-623661108pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6995-
dc.description.abstractSecularization and Religious Intolerance: challenges for the History taught. This article proposes reflections regarding challenges involved in teaching Afro-Brazilian and indigenous people history and culture in a context where mediatic strategies to promote social and political intolerance have been radicalized. It focuses on the analysis of the complex topic of education for the religious coexistence in a secular State. The authors consider the challenges arising from the promotion of an education that is pluralist, non-proselytic and conscious of the constitutional right to religious and agnostic rite, creed and expression, involving teachers in situations of symbolic, political and pedagogical disputes with a religious background.pt_BR
dc.description.resumoLaicização e intolerância religiosa: desafios para a História ensinada. Propõem-se, neste artigo, reflexões acerca dos desafios do ensino de história e cultura afro-brasileira e indígena num contexto de radicalização de estratégias midiáticas de promoção da intolerância social e política, com foco na análise do complexo tema da educação para a convivência religiosa num Estado Laico. As autoras consideram os desafios de promoção de uma educação pluralista, não proselitista e cônscia dos direitos constitucionais de rito, crença e manifestação religiosa e agnóstica, o que envolve os docentes em situações de disputas simbólicas, políticas e pedagógicas de fundo religioso.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofEducação & Realidadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de Históriapt_BR
dc.subjectEducação para a cidadaniapt_BR
dc.subjectLaicidade do estadopt_BR
dc.subjectCotidiano escolarpt_BR
dc.subjectHistory teachingpt_BR
dc.subjectEducation for citizenshippt_BR
dc.subjectLaity of statept_BR
dc.subjectDaily school lifept_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleLaicização e intolerância religiosa: desafios para a História ensinadapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
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