https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6995
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
laicizacaoeintoleranciareligiosadesafiosparaahistoriaensinada.pdf | 240.97 kB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Pereira, Júnia Sales | - |
dc.creator | Miranda, Sonia Regina | - |
dc.date.accessioned | 2018-08-03T12:21:54Z | - |
dc.date.available | 2018-08-02 | - |
dc.date.available | 2018-08-03T12:21:54Z | - |
dc.date.issued | 2017-01 | - |
dc.citation.volume | 42 | pt_BR |
dc.citation.issue | 1 | pt_BR |
dc.citation.spage | 99 | pt_BR |
dc.citation.epage | 120 | pt_BR |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.1590/2175-623661108 | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6995 | - |
dc.description.abstract | Secularization and Religious Intolerance: challenges for the History taught. This article proposes reflections regarding challenges involved in teaching Afro-Brazilian and indigenous people history and culture in a context where mediatic strategies to promote social and political intolerance have been radicalized. It focuses on the analysis of the complex topic of education for the religious coexistence in a secular State. The authors consider the challenges arising from the promotion of an education that is pluralist, non-proselytic and conscious of the constitutional right to religious and agnostic rite, creed and expression, involving teachers in situations of symbolic, political and pedagogical disputes with a religious background. | pt_BR |
dc.description.resumo | Laicização e intolerância religiosa: desafios para a História ensinada. Propõem-se, neste artigo, reflexões acerca dos desafios do ensino de história e cultura afro-brasileira e indígena num contexto de radicalização de estratégias midiáticas de promoção da intolerância social e política, com foco na análise do complexo tema da educação para a convivência religiosa num Estado Laico. As autoras consideram os desafios de promoção de uma educação pluralista, não proselitista e cônscia dos direitos constitucionais de rito, crença e manifestação religiosa e agnóstica, o que envolve os docentes em situações de disputas simbólicas, políticas e pedagógicas de fundo religioso. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | - | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.initials | - | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Educação & Realidade | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Ensino de História | pt_BR |
dc.subject | Educação para a cidadania | pt_BR |
dc.subject | Laicidade do estado | pt_BR |
dc.subject | Cotidiano escolar | pt_BR |
dc.subject | History teaching | pt_BR |
dc.subject | Education for citizenship | pt_BR |
dc.subject | Laity of state | pt_BR |
dc.subject | Daily school life | pt_BR |
dc.subject.cnpq | - | pt_BR |
dc.title | Laicização e intolerância religiosa: desafios para a História ensinada | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.