https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/4970
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
pedrohenriquevilleladesouzaferreira.pdf | 10.73 MB | Adobe PDF | View/Open |
Type: | Dissertação |
Title: | Ver com os próprios olhos: o grande projeto de Roberto Rossellini |
Author: | Ferreira, Pedro Henrique Villela de Souza |
First Advisor: | Melo, Luís Alberto Rocha |
Referee Member: | Brum, Alessandra Souza Mellet |
Referee Member: | Sá Neto, Arthur Autran Franco de |
Resumo: | Em 1962, Roberto Rossellini anuncia aos repórteres que acompanhavam sua palestra na livraria Einaudi, em Roma: “O cinema está morto!”. A partir de então, passará a se dedicar somente à televisão educativa. A pesquisa irá acompanhar sua trajetória nos quase quinze anos de produções junto à emissora italiana de televisão RAI. Analisando seus textos, discursos e entrevistas, o objetivo é extrair as consequências teóricas, práticas e ideológicas do seu intitulado “Grande Projeto”. A partir da análise textual, trata-se de evidenciar como Rossellini diagnosticava sua sociedade e o que pretendia fazer para transformá-la. Por fim, trata-se também de verificar como este arcabouço teórico é conduzido à prática, quais técnicas o cineasta utilizou na realização e como trabalhou a dramaturgia. Enfim, como o diretor encontrou um método cinematográfico para dar conta de suas pretensões educativas. O nosso recorte de análise audiovisual terá como objeto a análise da série em três episódios, O Renascimento (1972). |
Abstract: | In 1962, Roberto Rossellini anounced to the reporters covering his lecture in the Einaudi bookstore, in Rome: “Cinema is dead!”. From that moment on, he would dedicate himself to educational television. The research will follow his steps in his almost fifteen years of productions alongside the italian TV station R.A.I.. Analysing his texts, lectures and interviews, the objective is to understand the theoretical, practical and ideological consequences of the entitled “Great Project”. From the textual analysis, the research will find out how Rossellini made a diagnosis of his society and how he intended to transform it. At last, we’ll also verify how this theoretical basis is taken to the practice of film making, which techniques he used and how he worked dramaturgy. How the director found himself a method to take on his pedagogical goals. The audiovisual analysis will have as object the three-episode TV series The Renaisseance (1972). |
Keywords: | Rossellini Televisão Educação Cinema Itália Rossellini Television Education Cinema Italy |
CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
Institution Initials: | UFJF |
Department: | IAD – Instituto de Artes e Design |
Program: | Programa de Pós-graduação em Artes |
Access Type: | Acesso Aberto |
URI: | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/4970 |
Issue Date: | 26-Mar-2015 |
Appears in Collections: | Mestrado em Artes, Culturas e Linguagens (Dissertações) |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.