Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/4970
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
pedrohenriquevilleladesouzaferreira.pdf10.73 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Melo, Luís Alberto Rocha-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4713722Z8pt_BR
dc.contributor.referee1Brum, Alessandra Souza Mellet-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.contributor.referee2Sá Neto, Arthur Autran Franco de-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791875J2pt_BR
dc.creatorFerreira, Pedro Henrique Villela de Souza-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4238417J8pt_BR
dc.date.accessioned2017-06-29T12:28:49Z-
dc.date.available2017-06-19-
dc.date.available2017-06-29T12:28:49Z-
dc.date.issued2015-03-26-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/4970-
dc.description.abstractIn 1962, Roberto Rossellini anounced to the reporters covering his lecture in the Einaudi bookstore, in Rome: “Cinema is dead!”. From that moment on, he would dedicate himself to educational television. The research will follow his steps in his almost fifteen years of productions alongside the italian TV station R.A.I.. Analysing his texts, lectures and interviews, the objective is to understand the theoretical, practical and ideological consequences of the entitled “Great Project”. From the textual analysis, the research will find out how Rossellini made a diagnosis of his society and how he intended to transform it. At last, we’ll also verify how this theoretical basis is taken to the practice of film making, which techniques he used and how he worked dramaturgy. How the director found himself a method to take on his pedagogical goals. The audiovisual analysis will have as object the three-episode TV series The Renaisseance (1972).pt_BR
dc.description.resumoEm 1962, Roberto Rossellini anuncia aos repórteres que acompanhavam sua palestra na livraria Einaudi, em Roma: “O cinema está morto!”. A partir de então, passará a se dedicar somente à televisão educativa. A pesquisa irá acompanhar sua trajetória nos quase quinze anos de produções junto à emissora italiana de televisão RAI. Analisando seus textos, discursos e entrevistas, o objetivo é extrair as consequências teóricas, práticas e ideológicas do seu intitulado “Grande Projeto”. A partir da análise textual, trata-se de evidenciar como Rossellini diagnosticava sua sociedade e o que pretendia fazer para transformá-la. Por fim, trata-se também de verificar como este arcabouço teórico é conduzido à prática, quais técnicas o cineasta utilizou na realização e como trabalhou a dramaturgia. Enfim, como o diretor encontrou um método cinematográfico para dar conta de suas pretensões educativas. O nosso recorte de análise audiovisual terá como objeto a análise da série em três episódios, O Renascimento (1972).pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentIAD – Instituto de Artes e Designpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRossellinipt_BR
dc.subjectTelevisãopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subjectItáliapt_BR
dc.subjectRossellinipt_BR
dc.subjectTelevisionpt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subjectItalypt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESpt_BR
dc.titleVer com os próprios olhos: o grande projeto de Roberto Rossellinipt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Artes, Culturas e Linguagens (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.