Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2776
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lorenarodriguestavaresdefreitas.pdf414.47 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: A má-fé institucional na re-produção do fracasso escolar no Brasil
Author: Freitas, Lorena Rodrigues Tavares de
First Advisor: Souza, Jessé José Freire de
Referee Member: Barboza Filho, Rubem
Referee Member: Azevedo, Sérgio de
Resumo: Essa dissertação de mestrado propõe uma reconstrução teórica do fracasso escolar brasileiro. O principal objetivo é tentar reconstruir sociologicamente, de forma ainda muito preliminar, as principais causas deste fracasso e suas conseqüências para a manutenção da desigualdade social. O argumento central é que o fracasso escolar seria fruto de um padrão de má-fé institucional que atinge a maior parte de nossas escolas públicas de ensino básico. O funcionamento precário do sistema de ensino, relegado historicamente às populações mais pobres que, em sua maioria, não possuem as disposições suficientes para o bom desempenho escolar, acaba por gerar práticas de violência simbólica em direção aos alunos, responsabilizando-os pelo fracasso escolar que ela própria contribui para produzir.
Abstract: This master’s work proposes a theoretical rebuilding of Brazilian school failure. The main goal is to try a sociological reconstruction, in a still very preliminary manner, of the main causes of this school failure and his consequences to the social inequality maintenance. The main argument is that the school failure is result of a pattern of institutional bad faith with reach the major part of our public schools of basic education. The precarious work of the education system, historically relegate to the more poor population who, majority, don’t have the dispositions sufficient to a satisfactory school performance, produce symbolic violence acts toward the students, blame then to the school failure that it contribute to create.
Keywords: Fracasso escolar
Má-fé institucional
Classe
Desigualdade social
School failure
Institutional bad faith
Class
Social inequality
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: ICH – Instituto de Ciências Humanas
Program: Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/2776
Issue Date: 16-Feb-2009
Appears in Collections:Mestrado em Ciências Sociais (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.