Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/17986
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
thagnanireisdocarmoferreira.pdf2.88 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Formação docente em tempos de pandemia: a visão dos professores de municípios de pequeno porte da Zona da Mata mineira
Author: Ferreira, Thagnani Reis do Carmo
First Advisor: Martins, Elita Betania de Andrade
Referee Member: Rodrigues, Rubens Luiz
Referee Member: Santos, Sonia Regina Mendes dos
Referee Member: Pedrosa, Stella Maria Peixoto de Azevedo
Resumo: O presente estudo buscou conhecer a percepção de professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental de escolas públicas em municípios de pequeno porte, localizados na Zona da Mata mineira, sobre seu processo de formação para o desenvolvimento das atividades pedagógicas, durante o Ensino Remoto Emergencial (ERE) adotado na pandemia de covid-19 e, a partir daí, identificar os desafios da formação continuada nesse contexto. Para isso, com base no Ciclo de Políticas proposto por Stephen Ball, focando no contexto denominado pelo autor como Contexto de Prática, foram utilizados como recursos metodológicos a aplicação de questionários, respondidos por professores que estavam atuando durante o ERE em cada uma das escolas selecionadas e entrevistas semiestruturadas com Secretários de Educação dos respectivos municípios. Os dados obtidos nos questionários foram tabulados com auxílio do aplicativo Google Forms e as entrevistas transcritas e organizadas em quadros, a partir de categorias como: políticas públicas, formação de professores, prática pedagógica, desafios do ERE e memórias do período.
Abstract: The present study sought to know the perception of teachers in the early years of elementary school in public schools in small cities located in the Zona da Mata region of Minas Gerais about their training process for the development of pedagogical activities during the Emergency Remote Teaching (ERE, as in Portuguese) adopted in the Covid-19 Pandemic. From this point, identify the challenges of continuing education in this context. For this, based on the Policy Cycle proposed by Stephen Ball, focusing on the context called by the author as Context of Practice, the methodological resources used were the application of questionnaires answered by teachers who were working during the ERE in each of the selected schools and semi-structured interviews with Secretaries of Education of the respective municipalities. The data obtained in the questionnaires were tabulated with the help of the Google Forms application. The interviews were transcribed and organized in tables based on categories such as public policies, teacher training, pedagogical practice, ERE challenges, and memories of the period.
Keywords: Políticas públicas
Educação
Formação de professores
Pandemia
Public policies
Education
Teacher training
Pandemic
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Educação
Program: Programa de Pós-graduação em Educação
Access Type: Acesso Aberto
Attribution 3.0 Brazil
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/17986
Issue Date: 21-Oct-2024
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons