https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/16730
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
deboralucenadecarvalhorighimoura.pdf | 10.63 MB | Adobe PDF | View/Open |
Type: | Dissertação |
Title: | O corpo dos números racionais e o uso do círculo de frações no processo de ensino e aprendizagem |
Author: | Moura, Débora Lucena de Carvalho Righi |
First Advisor: | Oliveira, Ana Tércia Monteiro |
Referee Member: | Simas, Fábio Luiz Borges |
Referee Member: | Mazorche, Sandro Rodrigues |
Referee Member: | Melo, Sofia Carolina da Costa |
Resumo: | Este trabalho traz uma exposição da construção do corpo, totalmente ordenado, dos números racionais. No que segue, trazemos um relato de experiência, sobre o uso de um material concreto conhecido como Círculo de Frações, que se dá numa turma do sexto ano composta por alunos em condições neurodiversas, isto é, um aluno com Transtorno do Espectro Autista (TEA), alunos com Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH) e alunos típicos. Ademais, trazemos uma proposta de uso desse recurso pedagógico com o objetivo de fixar os conceitos relacionados aos números fracionários. |
Abstract: | This work presents an exposition of the construction of the field, totally ordered, of rational numbers. In what follows, we bring an experience report on the use of a concrete material known as a Circle of Fractions, which takes place in a class of the sixth year composed of students with neurodiverse conditions, that is, a student with Autism Spectrum Disorder (ASD), students with Attention Deficit Disorder and Hyperactivity (ADHD) and typical students. Furthermore, we bring a proposal for use of this pedagogical resource with the aim of establishing concepts related to numbers fractional. |
Keywords: | Números racionais Corpo Círculo de frações Rational numbers Field Circle of fractions |
CNPq: | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
Institution Initials: | UFJF |
Department: | ICE – Instituto de Ciências Exatas |
Program: | Mestrado Profissional em Matemática (PROFMAT) |
Access Type: | Acesso Aberto |
Creative Commons License: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
URI: | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/16730 |
Issue Date: | 19-Feb-2024 |
Appears in Collections: | Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT (Dissertações) |
This item is licensed under a Creative Commons License