Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/16730
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
deboralucenadecarvalhorighimoura.pdf10.63 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: O corpo dos números racionais e o uso do círculo de frações no processo de ensino e aprendizagem
Author: Moura, Débora Lucena de Carvalho Righi
First Advisor: Oliveira, Ana Tércia Monteiro
Referee Member: Simas, Fábio Luiz Borges
Referee Member: Mazorche, Sandro Rodrigues
Referee Member: Melo, Sofia Carolina da Costa
Resumo: Este trabalho traz uma exposição da construção do corpo, totalmente ordenado, dos números racionais. No que segue, trazemos um relato de experiência, sobre o uso de um material concreto conhecido como Círculo de Frações, que se dá numa turma do sexto ano composta por alunos em condições neurodiversas, isto é, um aluno com Transtorno do Espectro Autista (TEA), alunos com Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH) e alunos típicos. Ademais, trazemos uma proposta de uso desse recurso pedagógico com o objetivo de fixar os conceitos relacionados aos números fracionários.
Abstract: This work presents an exposition of the construction of the field, totally ordered, of rational numbers. In what follows, we bring an experience report on the use of a concrete material known as a Circle of Fractions, which takes place in a class of the sixth year composed of students with neurodiverse conditions, that is, a student with Autism Spectrum Disorder (ASD), students with Attention Deficit Disorder and Hyperactivity (ADHD) and typical students. Furthermore, we bring a proposal for use of this pedagogical resource with the aim of establishing concepts related to numbers fractional.
Keywords: Números racionais
Corpo
Círculo de frações
Rational numbers
Field
Circle of fractions
CNPq: CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: ICE – Instituto de Ciências Exatas
Program: Mestrado Profissional em Matemática (PROFMAT)
Access Type: Acesso Aberto
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/16730
Issue Date: 19-Feb-2024
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons