Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/15705
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
carolinedanielemateus.pdf6.3 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Trabalho de Conclusão de Curso
Title: Criatividade, estética e aprendizagem na abordagem de Reggio Emilia
Author: Mateus, Caroline Daniele
First Advisor: Egas, Olga Maria Botelho
Referee Member: Lopes, Jader Janer Moreira
Resumo: O presente trabalho está inserido no campo da educação e tem como objeto de estudo a abordagem pedagógica italiana denominada Reggio Emilia. O objetivo desta pesquisa é aprofundar e ampliar a compreensão do valor do ambiente na criação de estímulos à criatividade e assim na construção da experiência estética na aprendizagem. O referencial teórico no qual este trabalho será baseado é constituído, (i) no que diz respeito a visão de criatividade, por Loris Malaguzzi e Vigotski, e (ii) no que tange ao valor dado ao espaço e a dimensão estética, por Yi-Fu Tuan e Vea Vecchi. Espera-se, então, com este estudo, contribuir para a reflexão sobre a qualidade do espaço-ambiente das escolas, já que, as práticas pedagógicas, em geral, não levam em consideração a dimensão estética na construção da aprendizagem
Abstract: The present work is part of the field of education and has as object of study the Italian pedagogical approach Reggio Emilia. The objective of this research is to deepen and broaden the understanding of the value of the environment in creating stimuli for creativity and thus in the construction of the aesthetic experience in learning. The theoretical references on which this work will be based are constituted, (i) with regard to the vision of creativity, by Loris Malaguzzi and Vigotski, and (ii) regarding questions related to the the value given to space and the aesthetic dimension, by Yi-Fu Tuan and Vea Vecchi. Therefore, this study is expected to contribute to reflection on the quality of the space-environment of schools, since pedagogical practices, in general, do not take into account the aesthetic dimension in the construction of learning
Keywords: Criatividade
Estética
Aprendizagem
Reggio Emilia
Creativity
Aesthetics;
Learning
Reggio Emilia
CNPq: Educação
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Educação
Access Type: Acesso Aberto
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/15705
Issue Date: 11-Jul-2023
Appears in Collections:Pedagogia presencial - TCC Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons