Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/14740
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rogerioterrajunior.pdf15.59 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Tese
Title: Erotismo e imagens religiosas nas obras de Matheus de Simone e Antônio Obá: uma abordagem dos símbolos a partir de Carl Gustav Jung
Author: Terra Júnior, Rogério
First Advisor: Lages, Sônia Regina Corrêa
Referee Member: Noé, Sidnei Vilmar
Referee Member: Christofoletti, Patrícia Ferreira Moreno
Referee Member: Higuet, Etienne Alfred
Referee Member: Bonfatti, Paulo Ferreira
Resumo: A conjugação de elementos de erotismo com símbolos religiosos cristãos é recorrente na arte imagética realizada no ocidente católico, com reações diversas por parte do público. Na arte brasileira da última década, esta conjugação de elementos ocasionou reações virulentas da parte de fiéis e de lideranças religiosas, sob a alegação de “vilipêndio a objeto de culto”. A presente tese busca uma compreensão deste fenômeno a partir da ideia de enantiodromia, usada por Carl Gustav Jung para a análise do desenvolvimento dos símbolos centrais do cristianismo nos últimos séculos. A fixação unilateral no aspecto puramente espiritual do arquétipo, ocasiona um movimento de compensação simbólica, expresso através da arte, com a incorporação de elementos sensuais à imagem dogmática ascética e tradicional. Este processo implicaria, portanto, em uma atualização do símbolo. Nesta perspectiva, através dos métodos de interpretação junguianos, serão analisadas algumas imagens de apelo fortemente simbólico, presentes nas obras de dois artistas brasileiros contemporâneos: Matheus de Simone e Antônio Obá.
Abstract: The combination of elements of eroticism with Christian religious symbols is recurrent in the art of imagery made in the Catholic West, with different reactions from the public. In the Brazilian art of the last decade, this combination of elements caused virulent reactions on the part of the faithful and religious leaders, under the allegation of “vilification of an object of worship”. The present thesis seeks an understanding of this phenomenon from the idea of enantiodromy, used by Carl Gustav Jung to analyze the development of the central symbols of Christianity in recent centuries. The unilateral fixation on the purely spiritual aspect of the archetype causes a movement of symbolic compensation, expressed through art, with the incorporation of sensual elements to the ascetic and traditional dogmatic image. This process would therefore imply an update of the symbol. In this perspective, through jungian interpretation methods, some images of strongly symbolic appeal will be analyzed, present in the works of two contemporary Brazilian artists: Matheus de Simone and Antônio Obá.
Keywords: Arte imagética
Erotismo
Símbolos cristãos
Psicologia junguiana
Imagery art
Eroticism
Christian symbols
Jungian psychology
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: ICH – Instituto de Ciências Humanas
Program: Programa de Pós-graduação em Ciência da Religião
Access Type: Acesso Aberto
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
DOI: https://doi.org/10.34019/ufjf/te/2022/00089
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/14740
Issue Date: 31-Oct-2022
Appears in Collections:Doutorado em Ciência da Religião (Teses)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons