Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/987
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ingridnunesderossi.pdf1.64 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Proposta de caracterização da metodologia de ensino da cientista e educadora Marie Curie no início do século XX na "cooperativa de ensino"
Author: Derossi, Ingrid Nunes
First Advisor: Freitas-Reis, Ivoni
Referee Member: Araujo Neto, Waldmir
Referee Member: Flôr, Cristhiane Cunha
Resumo: O presente trabalho é uma proposta de caracterização da metodologia de ensino utilizada pela cientista e educadora Marie Curie em aulas experimentais de física, anotadas por uma de suas alunas no projeto educacional de uma “Cooperativa de Ensino” criado pela pesquisadora e alguns colegas da Universidade Sorbonne para ensinar a seus filhos. Publicado pela primeira vez em 2007 com o título Aulas de Marie Curie – Anotadas por Isabelle Chavannes em 1907 através da editora Edusp sob a responsabilidade de tradução e apresentação de Waldyr Muniz Oliva, certamente atraiu os olhares tanto da comunidade de Ensino de Ciências como dos Historiadores da Ciência, que afinal, ha muito vêm estreitando um, já inadiável, diálogo. A partir dessas anotações do fichário da aluna Isabelle Chavannes, fomos buscar subsídios no The Improvement of the Mind do reverendo Isaac Watts (1674-1748), publicado pela primeira vez em 1741 para analisar a metodologia utilizada pela cientista/educadora, além de outros pensadores como John Locke (1632-1704). Abordamos brevemente, a vida da pesquisadora ambicionando tecer um enredo que nos permitisse colocar em primeiro plano seu perfil de educadora. Após uma explanação sobre o The Improvement of the Mind de Isaac Watts, obra muito utilizada por estudiosos como Michael Faraday (1791-1867) e Jane Marcet (1769-1858) e que utilizamos como base da caracterização de cada uma das dez aulas de física ministradas por Madame Curie no referido projeto, passamos ao âmago de nosso trabalho, que demandou um enorme cuidado para não cedermos a propostas de análise contemporâneas.
Abstract: The following paper is a proposal of characterization of the teaching methodology used by the scientist and educator Marie Curie in her practical physics experiment classes, which was written down by her students in the educational project of a “Teaching Cooperative” created by the researcher and some colleagues from Sorbonne University to teach their children. First published in 2007 entitled Aulas de Marie Curie – Anotadas por Isabelle Chavannes em 1907, by the editorial Edusp under the translating and presenting responsibility of Waldyr Muniz Oliva, it certainly attracted the looks of not only the Community of Science Teaching such as the Science Historians, which have been, after all, narrowing an unavoidable dialogue. From these notes in the student Isabelle Chavannes’ binder, we went searching for subsidies in The Improvement of the Mind by reverend Isaac Watts (1674-1748), first time published in 1741 to analyze the methodology used by the scientist/educator, along with other thinkers such as John Locke (1632-1704). We briefly discuss the life of the researcher, plotting a path, which allows us to put in first plan her profile as an educator. After an explanation of The Improvement of the Mind of Isaac Watts, literary work widely used by researchers such as Michael Faraday (1791-1867) and Jane Marcet (1769-1858) and that we use as a basis of the characterization of each one of the ten physic classes taught by Madame Curie in the referred project, we pass to the very core of our study, which demanded an enormous care to not exceed the proposals of contemporary analysis.
Keywords: Ensino
Marie Curie
Experimentação
Teaching
Marie Curie
Experimentation
CNPq: CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora
Institution Initials: UFJF
Department: ICE – Instituto de Ciências Exatas
Program: Programa de Pós-graduação em Química
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/987
Issue Date: 25-Jul-2013
Appears in Collections:Mestrado em Química (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.