Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/9757
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
izabellacavalcantemartins.pdf1.57 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Ouvidoria educacional e inspeção escolar: as implicações das manifestações recebidas no trabalho do inspetor escolar
Author: Martins, Izabella Cavalcante
First Advisor: Neubert, Luiz Flávio
Referee Member: Oliveira, Roberto Perobelli
Referee Member: Sant´Anna, Priscila Fernandes
Resumo: A presente dissertação foi desenvolvida no âmbito do Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação (PPGP) do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (CAEd/UFJF). O caso de gestão estudado discute o aumento do número de manifestações e denúncias recebidas pelo Serviço de Inspeção Escolar da Superintendência Regional de Ensino Metropolitana C. O foco do trabalho são as manifestações recebidas por meio da Ouvidoria Geral do Estado e encaminhadas pela Ouvidoria Educacional. O objetivo geral da pesquisa é analisar os principais fatores que geram manifestações encaminhadas ao Serviço de Inspeção Escolar. Os objetivos específicos são: descrever o Serviço de Inspeção Escolar da SRE e o serviço de Ouvidoria Educacional em Minas Gerais, mapear os principais assuntos das manifestações recebidas na SRE nos anos de 2015 e 2016 e, por fim, propor um plano de ação para prevenir e/ou reduzir as reclamações. Assumimos como hipóteses que o inspetor vem acumulando funções ao longo do tempo, contudo com o crescimento do número de denúncias, não vem conseguindo cumprir parte de suas atribuições, já que grande parte do seu tempo é dedicado ao processo de apuração e resposta. Para embasar a discussão, o referencial teórico contextualiza a administração pública no Brasil e discute a criação das propostas de accountability da administração gerencialista, além de trazer considerações sobre o papel do inspetor nesse contexto e sua atuação na garantia de satisfação do cidadão-cliente. Para realização deste trabalho, foi utilizada como metodologia o estudo de caso, por meio de uma abordagem qualitativa, com a utilização de questionários e análise documental. Foram aplicados questionários a Diretores e Inspetores Escolares, com vistas a identificar sua percepção sobre o processo de apuração e resposta às manifestações e sobre as tipologias mais frequentes. O plano de ação propõe a definição de ações que permitam que o inspetor possa cumprir todas as suas atribuições, que englobam ações de orientação, fiscalização e controle, além da apuração e resposta às manifestações, com foco em ações preventivas que garantam também maior satisfação dos usuários dos serviços educacionais.
Abstract: This dissertation was developed within the scope of the Professional Master's Degree in Management and Evaluation of Education (PPGP) of the Center for Public Policies and Education Evaluation of the Federal University of Juiz de Fora (CAEd / UFJF). The management case studied discusses the increase of manifestations and denunciations received by the School Inspection Service of the Regional Superintendence of Metropolitan Education C. The focus of the work are the manifestations received through the Ombudsman's Office and sent by the Educational Ombudsman. The general objective of the research is to analyze the main factors that generate manifestations sent to the School Inspection Service. The specific objectives are: to describe the SRE School Inspection Service and the Educational Ombudsman service in Minas Gerais, to map the main issues of the manifestations received in the SRE in the years 2015 and 2016 and, finally, to propose an action plan to prevent or to reduce complaints. We assume as hypotheses that the inspector has accumulated functions over time, however with the increase of complaints, he has not been able to fulfill part of his duties, since much of his time is spent on investigation and response process. To support the discussion, the theoretical framework contextualizes the public administration in Brazil and discusses the creation of management's accountability proposals of the managerial administration, in addition to considering the role of the inspector in this context and his role in guaranteeing customer citizen satisfaction. To carry out this work, was used as a methodology a case study through a qualitative approach, with the use of questionnaires and documentary analysis. Questionnaires were applied to School Principals and Inspectors to identify their perception about the process of calculating and responding to the manifestations and about the most frequent typologies. The action plan proposes the definition of actions that allow the inspector to fulfill all his duties, which include actions of orientation, supervision and control, as well as the verification and response to the manifestations, focusing on preventive actions that also guarantee greater satisfaction of educational services users.
Keywords: Inspeção escolar
Ouvidoria educacional
Administração pública
School inspection
Educational ombudsman
Public administration
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Educação
Program: Mestrado em Gestão e Avaliação em Educação Pública
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/9757
Issue Date: 20-Jul-2018
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.