Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/966
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
solangeraquelsilvanogueiraluz.pdf594.35 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: O programa de intervenção pedagógica na superintendência regional de ensino de Pouso Alegre
Author: Luz, Solange Raquel Silva Nogueira
First Advisor: Tavares Júnior, Fernando
Referee Member: Souza, Elisabeth Gonçalves de
Referee Member: Neubert, Luiz Flávio
Resumo: O objetivo desta dissertação é analisar a implementação do Programa de Intervenção Pedagógica (PIP), da Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais, em especial o trabalho dos analistas regionais do PIP nas escolas da Superintendência Regional de Ensino (SRE) de Pouso Alegre. Como objeto de estudo, a presente dissertação analisa os possíveis entraves na relação entre a Equipe Regional do PIP e as escolas acompanhadas, que não têm propiciado, na SRE Pouso Alegre, a aprendizagem significativa de todos os alunos, dificultando, por isso, a melhoria dos resultados das avaliações externas e o alcance das metas estabelecidas. Tal pesquisa é relevante, visto que temos um número considerável de alunos nos anos finais do Ensino Fundamental que não consolidaram ao menos as capacidades básicas necessárias à continuidade dos estudos. Isso foi observado pela análise dos relatórios de visita elaborados no período de agosto de 2011 a novembro de 2012, em encontros realizados nas 74 escolas da jurisdição, todas acompanhadas por eles. Com essa análise, foi possível discutir a implementação regional da política e propor alternativas viáveis ao trabalho dos analistas do PIP, visando garantir condições adequadas de aprendizagem e sucesso na trajetória escolar dos alunos, foco principal do Programa.
Abstract: This dissertation has as its aim to analyze the implementation of the Pedagogical Interference Program (PIP) by the State Secretariat of Education of Minas Gerais, focusing on the work of PIP’s regional analysts at the schools of the Regional Education Superintendence (SRE) of Pouso Alegre. As an object of study, the present dissertation analyzes the possible hurdles in the relationship between PIP’s regional team and the monitored schools which have not produced, at the Pouso Alegre SRE, a meaningful learning from all their students, and therefore, the improvement in high stakes tests and reaching their established targets. Such research is relevant, given that there is a considerable number of students from a late years of middle school who have not at least consolidated the basic skills necessary to continue their studies. This was observed through an analysis of the visit reports written by the analysts from the Pedagogical Interference Program between August 2011 and November 2012 in visits throughout the 74 schools of the jurisdiction, all followed by them. Through such analysis, it was possible to discuss the regional implementation of such policy and propose viable alternatives to the work by PUP’s analysts, aiming to guarantee suitable learning conditions and the success in the students’ school trajectory, the Program’s main focus.
Keywords: PIP
Política educacional
Avaliação da educação
PIP
Educational policy
Educational assessment
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Educação
Program: Mestrado em Gestão e Avaliação em Educação Pública
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/966
Issue Date: 11-Oct-2013
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.