Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/9329
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
amandaaparecidabarrosodepaiva.pdf919.56 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fontes, Ana Maria Moraes-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4723261J1pt_BR
dc.contributor.referee1Santos, Ilka Schapper-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796444E1pt_BR
dc.contributor.referee2Pereira, Marcelo Ricardo-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763848U6pt_BR
dc.creatorPaiva, Amanda Aparecida Barroso de-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4836162A9pt_BR
dc.date.accessioned2019-03-27T13:16:11Z-
dc.date.available2019-03-11-
dc.date.available2019-03-27T13:16:11Z-
dc.date.issued2018-08-14-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/9329-
dc.description.abstractThe present thesis had its origin when the researcher had a contact with the psychoanalysis during the graduation in Pedagogy. The participation in a research project which the objective was investigating the discomfort experienced by teachers from the public school system consolidated the interest in the development of this work. The experience as a student from some subjects worked through e-learning was also of great value. Then it comes the question of the discomfort in this teaching method. In the basic education it was presented as the illnesses and quitting the teaching activities. The Pedagogy Course in Federal University of Juiz de Fora was chosen as the research field. For this purpose, initially, it was developed a careful study about the discomfort in Freud's work. The functioning of the e-learning in Brazil was also the object of researches as much as its origins as to the advances propitiated by the technological revolution. An interview with the tutors of the researched course offered the possibility of knowing the "mechanisms" through the discomfort teaching are presented in the Distance Learning Pedagogy Course at UFJF (Federal University of Juiz de Fora).pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação teve sua origem quando do contato da pesquisadora com a psicanálise durante a graduação em pedagogia. A participação em um projeto de pesquisa, cujo objetivo era investigar o mal-estar experimentado por professores da rede pública de ensino, consolidou o interesse no desenvolvimento deste trabalho. A experiência de ter sido aluna de algumas disciplinas trabalhadas a distância também foi de grande valia. Surge, daí, a questão do mal-estar nesta modalidade de ensino. Na educação básica ele se apresentava como adoecimento e abandono das atividades docentes. O Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Juiz de Fora foi escolhido como campo de pesquisa. Para tanto, inicialmente, foi feito um cuidadoso estudo sobre o mal-estar na obra de Freud. O funcionamento do ensino a distância, no Brasil, também foi objeto de pesquisas, tanto quanto às suas origens quanto aos avanços propiciados pela revolução tecnológica. Uma entrevista com os tutores do curso pesquisado ofereceu a possibilidade de conhecer os “mecanismos” segundo os quais o mal-estar docente se apresenta no Curso a Distância de Pedagogia da UFJF.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMal-estar docentept_BR
dc.subjectEnsino a distânciapt_BR
dc.subjectPsicanálisept_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectDiscomfort teachingpt_BR
dc.subjectDistance learningpt_BR
dc.subjectPsychoanalysispt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleO mal-estar na EaD sob a perspectiva da psicanálisept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.