Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/9194
Type: Artigo de Periódico
Title: Exploração das relações entre teoria da mente e linguagem em alunos de escolas públicas
Other Titles: Exploration of the relationship between theory of mind and language in students of public schools
Author: Silva, Renata de Lourdes Miguel da
Rodrigues, Marisa Cosenza
Resumo: A pesquisa avaliou e também explorou algumas das possíveis relações entre a teoria da mente e a linguagem. Participaram deste estudo 85 alunos do primeiro ano do ensino fundamental de duas escolas públicas mineiras com média de idade de 6,8 anos (DP= 3,0). Utilizou-se uma escala de tarefas de teoria da mente e um livro com narrativa por imagem. Os resultados mostraram uma associação positiva entre a teoria da mente e linguagem, que mesmo sendo discreta, é um achado convergente com pesquisas anteriores. Além disso, possíveis variáveis que podem motivar diferenças no desenvolvimento sociocognitivo infantil foram discutidas.
Abstract: The aim of this research was to evaluate and explore some of the possible relationships between theory of mind and language referring to mental states. The participants were 85 first graders of two public elementary schools in Minas Gerais, with an average age of 6.8 years (SD=3.0). The instruments used were a scale with theory of mind tasks and a picture story book. The results showed a positive but weak association between theory of mind and language, a finding which converges with previous research. Possible variables that may motivate differences in children's social cognitive development are discussed.
Keywords: Teoria da mente
Linguagem
Ensino fundamental
Theory of mind
Language
Elementary school
CNPq: -
Language: por
Country: Brasil
Publisher: -
Institution Initials: -
Access Type: Acesso Aberto
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102.3772e3434
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/9194
Issue Date: Nov-2018
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.