Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8982
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
De relicários a janelas.pdf175.83 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Artigo de Periódico
Title: De relicários a janelas: objetos materiais como mensageiros da (investig)ação escolar
Other Titles: From reliquaries to windows: Material objects as couriers of school investigation and action
Author: Pellizzoni, Gisela Marques
Miranda, Sonia Regina
Resumo: Este artigo pretende discutir a potencialidade pedagógica inerente à produção de objetos de cultura material e o estímulo à sua circulação entre escola e famílias. Baseia-se em experiência de pesquisa que culminou na elaboração de uma dissertação de Mestrado relativa à temática da cultura popular na escola. O foco particular assumido nesta discussão recai sobre o circuito percorrido por caixas compostas por objetos mnemônicos produzidos e selecionados pelas próprias crianças e em que medida tais objetos foram apropriados e ressignificados pelas famílias.
Abstract: This paper discusses the pedagogical potential of the production of material cultural objects and the promotion of their circulation between the school and the students' families. This is an account of an experimental research carried out as part of a Master's degree in the broad area of popular culture at school. We will focus on the course of a number of boxes containing mnemonic objects produced and selected by the children themselves and the extent to which these objects were accepted and reinterpreted by the families.
Keywords: Ensino de história
Cultura popular
Memória
Objetos de cultura
History Teaching
Popular culture
Memory
Cultural objects
CNPq: -
Language: por
Country: Brasil
Publisher: -
Institution Initials: -
Access Type: Acesso Aberto
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982008000100012
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8982
Issue Date: Jun-2008
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.