https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8981
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Histórias infantis.pdf | 325.4 kB | Adobe PDF | View/Open |
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Histórias infantis: um recurso para a compreensão dos estados mentais |
Other Titles: | Children's storybooks: a resource to the understanding of mental states |
Author: | Rodrigues, Marisa Cosenza Rubac, Jacqueline Silva |
Resumo: | Este estudo examinou uma amostra de 100 livros de histórias infantis nacionais para crianças pré-escolares de quatro a seis anos de idade quanto à ocorrência de termos/expressões referentes a estados mentais a partir de três eixos de análise: via palavras e expressões no texto; via figuras; e via presença de ironia e crença falsa na narrativa. A análise dos termos mentais foi realizada por um grupo de três avaliadores. Foi encontrado que 92% dos livros analisados apresentavam termos denotando estados mentais, 12% apresentavam ironia situacional, 11% continham crença falsa e que as figuras representavam o estado mental expresso no texto. Os resultados sugerem que os livros infantis nacionais podem ser utilizados como recurso para promover o desenvolvimento sociocognitivo das crianças. |
Abstract: | This study examined a sample of 100 national children's storybooks directed to pre-school children aged four to six years to identify words/utterances that denote mental states according to three views of analysis: via words and expressions in the text; via the pictures; and via presence of irony or false beliefs in the narrative. The analysis of mental words was realized by a group of tree people. It was found that 92% of the analyzed books contained internal state language, 12% contained situational irony, 11% contained false belief and the pictures represented the mental state concepts expressed in the text. The results point out that the national children's storybooks can be used as a resource to promote socio-cognitive development of clildren. |
Keywords: | Teoria da mente Histórias infantis Estados mentais Theory of mind Children´s storybooks Mental states |
CNPq: | - |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | - |
Institution Initials: | - |
Access Type: | Acesso Aberto |
DOI: | http://dx.doi.org/10.1590/S1413-294X2008000100004 |
URI: | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8981 |
Issue Date: | Apr-2008 |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.