https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8981
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Histórias infantis.pdf | 325.4 kB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Rodrigues, Marisa Cosenza | - |
dc.creator | Rubac, Jacqueline Silva | - |
dc.date.accessioned | 2019-02-14T16:28:25Z | - |
dc.date.available | 2019-02-14 | - |
dc.date.available | 2019-02-14T16:28:25Z | - |
dc.date.issued | 2008-04 | - |
dc.citation.volume | 13 | pt_BR |
dc.citation.issue | 1 | pt_BR |
dc.citation.spage | 31 | pt_BR |
dc.citation.epage | 37 | pt_BR |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.1590/S1413-294X2008000100004 | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8981 | - |
dc.description.abstract | This study examined a sample of 100 national children's storybooks directed to pre-school children aged four to six years to identify words/utterances that denote mental states according to three views of analysis: via words and expressions in the text; via the pictures; and via presence of irony or false beliefs in the narrative. The analysis of mental words was realized by a group of tree people. It was found that 92% of the analyzed books contained internal state language, 12% contained situational irony, 11% contained false belief and the pictures represented the mental state concepts expressed in the text. The results point out that the national children's storybooks can be used as a resource to promote socio-cognitive development of clildren. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este estudo examinou uma amostra de 100 livros de histórias infantis nacionais para crianças pré-escolares de quatro a seis anos de idade quanto à ocorrência de termos/expressões referentes a estados mentais a partir de três eixos de análise: via palavras e expressões no texto; via figuras; e via presença de ironia e crença falsa na narrativa. A análise dos termos mentais foi realizada por um grupo de três avaliadores. Foi encontrado que 92% dos livros analisados apresentavam termos denotando estados mentais, 12% apresentavam ironia situacional, 11% continham crença falsa e que as figuras representavam o estado mental expresso no texto. Os resultados sugerem que os livros infantis nacionais podem ser utilizados como recurso para promover o desenvolvimento sociocognitivo das crianças. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | - | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.initials | - | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Estudos de Psicologia (Natal) | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Teoria da mente | pt_BR |
dc.subject | Histórias infantis | pt_BR |
dc.subject | Estados mentais | pt_BR |
dc.subject | Theory of mind | pt_BR |
dc.subject | Children´s storybooks | pt_BR |
dc.subject | Mental states | pt_BR |
dc.subject.cnpq | - | pt_BR |
dc.title | Histórias infantis: um recurso para a compreensão dos estados mentais | pt_BR |
dc.title.alternative | Children's storybooks: a resource to the understanding of mental states | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.