Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8933
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Avaliação da efetividade dos cursos preparatórios para residência médica.pdf119.11 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Artigo de Periódico
Title: Avaliação da efetividade dos cursos preparatórios para residência médica
Other Titles: Evaluation of the effectiveness of preparatory courses for medical residency admission tests
Author: Leite, Isabel Cristina Gonçalves
Teixeira, Maria Teresa Bustamante
Neves, Hugo Silva
Oliveira, Leonardo de Resende Sousa
Garcia, Luiz Alberto Otoni
Cunha, Pedro Henrique Martins da
Resumo: No Brasil, há um déficit de vagas para Residência Médica (RM) e maior concorrência em determinadas especialidades ou regiões, propiciando o crescimento dos Cursos Preparatórios (CPs) para provas de RM. Os acadêmicos, cada vez mais, deixam atividades curriculares em segundo plano e se matriculam nesses cursinhos. Mediante um questionário dirigido aos candidatos do concurso de RM do Hospital Universitário da Universidade Federal de Juiz de Fora (HU-UFJF), realizou-se um estudo para avaliar a efetividade da preparação de alunos em CPs. A adesão foi de 74,7% dos 368 concorrentes, sendo que a maioria freqüentou CPs (72%). Não houve diferença significativa de aprovação entre os candidatos que se prepararam em CPs e os que não os freqüentaram. Já a média das notas dos candidatos que freqüentaram CPs foi 4,07 pontos maior (66,89 contra 62,82, p < 0,05). Conclui-se que, no modelo tradicional de avaliação, cuja prova teórica corresponde a 90% da nota final, a preparação dos alunos que freqüentaram CPs é mais eficaz, o que enaltece a memorização em detrimento de habilidades médicas. Nesse contexto, pode-se considerar o modelo 50/50, em que a prova prática corresponde a 50% da nota final, uma proposta adequada.
Abstract: In Brazil there are not enough vacancies for Medical Residency (MR) and a very high competition for vacancies in certain specialties and regions. This favors the establishment of Preparatory Courses (PCs) for MR tests. Medical students have been increasingly neglecting their curricular activities for en rolling in these Preparatory Courses. For evaluating the effectiveness of these courses, a questionnaire was applied to the candidates for MR at the University Hospital of Federal University of Juiz de Fora. 74.7% from the 368 applicants agreed to participate in the study, most of which (72%) were frequenting PCs. There was no significant difference in the rate of approval among the candidates who had prepared themselves in PCs and those who did not. On the other hand, the average grade of the candidates that took PCs was 4.07 points higher (66.89 versus 62.82, p < 0.05). It is concluded that in the traditional evaluation model, whose theoretical test corresponds to 90% of the final grade, the preparation of the students who took PCs is more effective, valuing memorization above medical abilities. Thus, the 50/50 model, in which the practical test corresponds to 50% of the final grade, can be considered an adequate proposal.
Keywords: Internato e residência
Ensino
Aprendizagem
Internship and residency
Teaching
Learning
CNPq: -
Language: por
Country: Brasil
Publisher: -
Institution Initials: -
Access Type: Acesso Aberto
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022008000400006
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8933
Issue Date: Dec-2008
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.