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Avaliação da efetividade dos cursos preparatórios para residência médica.pdf119.11 kBAdobe PDFThumbnail
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dc.creatorLeite, Isabel Cristina Gonçalves-
dc.creatorTeixeira, Maria Teresa Bustamante-
dc.creatorNeves, Hugo Silva-
dc.creatorOliveira, Leonardo de Resende Sousa-
dc.creatorGarcia, Luiz Alberto Otoni-
dc.creatorCunha, Pedro Henrique Martins da-
dc.date.accessioned2019-02-13T11:23:44Z-
dc.date.available2019-02-12-
dc.date.available2019-02-13T11:23:44Z-
dc.date.issued2008-12-
dc.citation.volume32pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage445pt_BR
dc.citation.epage451pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022008000400006pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8933-
dc.description.abstractIn Brazil there are not enough vacancies for Medical Residency (MR) and a very high competition for vacancies in certain specialties and regions. This favors the establishment of Preparatory Courses (PCs) for MR tests. Medical students have been increasingly neglecting their curricular activities for en rolling in these Preparatory Courses. For evaluating the effectiveness of these courses, a questionnaire was applied to the candidates for MR at the University Hospital of Federal University of Juiz de Fora. 74.7% from the 368 applicants agreed to participate in the study, most of which (72%) were frequenting PCs. There was no significant difference in the rate of approval among the candidates who had prepared themselves in PCs and those who did not. On the other hand, the average grade of the candidates that took PCs was 4.07 points higher (66.89 versus 62.82, p < 0.05). It is concluded that in the traditional evaluation model, whose theoretical test corresponds to 90% of the final grade, the preparation of the students who took PCs is more effective, valuing memorization above medical abilities. Thus, the 50/50 model, in which the practical test corresponds to 50% of the final grade, can be considered an adequate proposal.pt_BR
dc.description.resumoNo Brasil, há um déficit de vagas para Residência Médica (RM) e maior concorrência em determinadas especialidades ou regiões, propiciando o crescimento dos Cursos Preparatórios (CPs) para provas de RM. Os acadêmicos, cada vez mais, deixam atividades curriculares em segundo plano e se matriculam nesses cursinhos. Mediante um questionário dirigido aos candidatos do concurso de RM do Hospital Universitário da Universidade Federal de Juiz de Fora (HU-UFJF), realizou-se um estudo para avaliar a efetividade da preparação de alunos em CPs. A adesão foi de 74,7% dos 368 concorrentes, sendo que a maioria freqüentou CPs (72%). Não houve diferença significativa de aprovação entre os candidatos que se prepararam em CPs e os que não os freqüentaram. Já a média das notas dos candidatos que freqüentaram CPs foi 4,07 pontos maior (66,89 contra 62,82, p < 0,05). Conclui-se que, no modelo tradicional de avaliação, cuja prova teórica corresponde a 90% da nota final, a preparação dos alunos que freqüentaram CPs é mais eficaz, o que enaltece a memorização em detrimento de habilidades médicas. Nesse contexto, pode-se considerar o modelo 50/50, em que a prova prática corresponde a 50% da nota final, uma proposta adequada.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Médicapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInternato e residênciapt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectInternship and residencypt_BR
dc.subjectTeachingpt_BR
dc.subjectLearningpt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleAvaliação da efetividade dos cursos preparatórios para residência médicapt_BR
dc.title.alternativeEvaluation of the effectiveness of preparatory courses for medical residency admission testspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
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