Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8560
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Formação em Psicologia no Brasil.pdf1.03 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Artigo de Periódico
Title: Formação em Psicologia no Brasil: um perfil dos cursos de graduação
Other Titles: Psychology Education in Brazil: a profile of undergraduation programs
Author: Lisboa, Felipe Stephan
Barbosa, Altemir José Gonçalves
Resumo: Para caracterizar os cursos de graduação em Psicologia no Brasil, efetuou-se um estudo documental utilizando informações de domínio público contidas no Cadastro das Instituições de Ensino Superior do Ministério da Educação. Dos 396 cursos identificados, em sua totalidade presenciais, grande parte se encontra em instituições universitárias privadas com fins lucrativos localizadas predominantemente em cidades no interior do País e na Região Sudeste. Majoritariamente, funcionam em turnos parciais, têm duração de 10 semestres e carga horária de cerca de 4.000 horas, adotam o regime letivo semestral e, nas avaliações nacionais, obtiveram o conceito médio. Evidencia-se uma enorme, rápida e desordenada expansão dos cursos de graduação, especialmente a partir da década de 1990. Alerta-se, dessa forma, para que sejam tomadas medidas urgentes no sentido de aliar quantidade e qualidade no ensino da Psicologia no Brasil.
Abstract: A documental study was made to describe Brazilian psychology undergraduation programs using public information available in a Ministry of Education s Database of undergraduation institutions. 396 programs were identified and most of them were held in private universities with profit objectives located in the interior of the country and in the southern-eastern region. The classes are taught in a single period of the day, their duration is 10 semesters and their timetable has 4000 hours. The programs usually adopt the half-year term and had medium scores in national exams. A huge, quick and disorderly expansion of the undergraduation programs has been evidenced, especially from the 90 decade on. Urgent actions need to be implemented on to ally quantity and quality in the Brazilian psychology education.
Keywords: Ensino de Psicologia
Cursos de graduação
Formação inicial de psicólogos
História da Psicologia no Brasil
Psychology teaching
Undergraduation programs
Pre-service psychologists education
History of psychology in Brazil
CNPq: -
Language: por
Country: Brasil
Publisher: -
Institution Initials: -
Access Type: Acesso Aberto
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-98932009000400006
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8560
Issue Date: 2009
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.