Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8309
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bullying entre estudantes.pdf355.99 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Artigo de Periódico
Title: Bullying entre estudantes com e sem características de dotação e talento
Other Titles: Bullying among students with and without characteristics of giftedness
Author: Oliveira, Juliana Célia
Barbosa, Altemir José Gonçalves
Resumo: Para comparar a ocorrência de bullying entre alunos com e sem características de dotação e talento (D&T), aplicou-se um questionário em 339 estudantes do ensino fundamental, sendo que 59 deles possuíam D&T. Não foram identificadas diferenças significativas entre os subgrupos com e sem D&T quanto ao envolvimento com bullying, aos tipos de agressões sofridas e a variáveis sociométricas. Os alunos com D&T adotam mais frequentemente o comportamento de pedir auxílio para combater o bullying. Os discentes com talento para arte são mais vitimizados que os colegas com D&T em outros domínios. Ainda que poucas variáveis relacionadas ao ajustamento socioemocional tenham sido investigadas, os resultados permitem inferir que estudantes com D&T não diferem necessariamente dos pares nesse âmbito do desenvolvimento humano.
Abstract: To compare the occurrence of bullying among students with and without characteristics of giftedness and talent it was applied a questionnaire to 339 elementary school students, being 59 of them gifted students. No significant differences were found between subgroups with and without giftedness in regard to their involvement with bullying, types of aggression suffered and sociometric variables. Gifted students more often adopt the behavior of calling for help to combat bullying. Students with talent for arts tend to be more victimized than the ones gifted in other domains. Although few variables related to socioemotional adjustment have been investigated, the results may imply that students with giftedness do not necessarily differ from peers regarding that aspect of human development.
Keywords: Violência na escola
Superdotação
Desenvolvimento socioemocional
Violence in school
Giftedness
Socioemotional development
CNPq: -
Language: por
Country: Brasil
Publisher: -
Institution Initials: -
Access Type: Acesso Aberto
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722012000400014
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8309
Issue Date: 2012
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.