Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8139
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Corpo, gênero e sexualidade.pdf304.65 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Artigo de Periódico
Title: Corpo, gênero e sexualidade nos registros de indisciplina
Other Titles: Body, gender and sexuality in indiscipline records
Author: Ferrari, Anderson
Almeida, Marcos Adriano de
Resumo: Este artigo é resultado de uma pesquisa realizada no Departamento de Ações Pedagógicas da Secretaria de Educação de Juiz de Fora. Trabalhando com os registros feitos entre 2007 e 2009, vamos centralizar nossas análises nos casos em que o corpo, o gênero e a sexualidade interagem com as indisciplinas. Entendendo essas categorias como construções discursivas e históricas, estamos propondo pensar os mecanismos de sua construção através dos enfrentamentos que ocorrem na escola. Desse modo, é na perspectiva Pós-estruturalista, sobretudo nas contribuições de Michel Foucault que estará nosso embasamento teórico-metodológico.
Abstract: This article is the result of a research realized in the Pedagogical Actions Department in Juiz de Fora Education Secretary Office. Working with the records from 2007 to 2009, we will center our analysis in the cases in which the body, gender and sexuality interact with 'indiscipline'. Understanding these categories as discursive and historical constructions, we are purposing to think the constructions mechanisms through what is faced and happened at school. In this way, it is the Post-structuralism perspective, mainly the contributions by Michel Foucault, that will be our theoretical-methodological basis.
Keywords: Corpo
Gênero
Sexualidades
Escolas
Body
Gender
Sexualities
Schools
CNPq: -
Language: por
Country: Brasil
Publisher: -
Institution Initials: -
Access Type: Acesso Aberto
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362012000300009
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8139
Issue Date: Sep-2012
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.