Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8118
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Brasil sob o signo da memória.pdf379.33 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Artigo de Periódico
Title: Brasil sob o signo da memória: notas sobre jovens, nação e nacionalismos
Other Titles: Brazil – a country under the sign of memory: notes on youth, nation and nationalism
Author: Miranda, Sonia Regina
Freitas, Daniella Pires de
Resumo: O objetivo deste artigo é apresentar resultados de uma pesquisa na qual se problematizou a relação entre jovens brasileiros e os seus sentidos de pertencimento nacional em suas múltiplas mediações e lugares discursivos. A partir da observação de que alguns jovens, em cenários de escolarização, tendiam a assumir uma posição tácita de desvalorização do Brasil e da ideia de brasileiro, buscou-se compreender melhor os modos pelos quais tais jovens, quando mediados por mecanismos comunicativos próprios do processo de produção de identidade juvenil, interpretavam e ressignificavam tal ideia de pertencimento. Priorizar-se-á, na interpretação aqui empreendida, a compreensão dos deslizamentos de sentidos entre os elementos da cultura política constituídos no âmbito do pensamento social brasileiro, aquilo que se prescreve para ser ensinado na história escolar e aquilo que pauta o esforço de interpretação próprio das culturas juvenis.
Abstract: In this article, we aimed to present the results of a study that discussed the relationship between young Brazilians and the meanings of national belonging in their multiplicity and discursive places. Based on the premise that young people in school environments tended to assume an implied devaluation of Brazil and their position as Brazilians, we sought to better understand the ways in which such young people, when mediated by communicative mechanisms proper of their juvenile age, interpreted and resignified this idea of belonging. In this way, with the use of a controlled internet blog, the study aimed to capture changes in the ways of understanding social reality. Our interpretation of their speeches prioritized the understanding of meaning distortions between the elements of political culture constituted under the Brazilian social thought: what is prescribed to be taught in history and what guides the interpretation effort of youth cultures.
Keywords: Ensino de história
Juventude
Nação e nacionalismos
Mídias e tecnologias
History teaching
Youth
Nation and nationalism
Media and technologies
CNPq: -
Language: por
Country: Brasil
Publisher: -
Institution Initials: -
Access Type: Acesso Aberto
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982013000200007
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8118
Issue Date: Jun-2013
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.