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dc.creatorMiranda, Sonia Regina-
dc.creatorFreitas, Daniella Pires de-
dc.date.accessioned2018-11-29T10:24:29Z-
dc.date.available2018-11-26-
dc.date.available2018-11-29T10:24:29Z-
dc.date.issued2013-06-
dc.citation.volume29pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage143pt_BR
dc.citation.epage174pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982013000200007pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8118-
dc.description.abstractIn this article, we aimed to present the results of a study that discussed the relationship between young Brazilians and the meanings of national belonging in their multiplicity and discursive places. Based on the premise that young people in school environments tended to assume an implied devaluation of Brazil and their position as Brazilians, we sought to better understand the ways in which such young people, when mediated by communicative mechanisms proper of their juvenile age, interpreted and resignified this idea of belonging. In this way, with the use of a controlled internet blog, the study aimed to capture changes in the ways of understanding social reality. Our interpretation of their speeches prioritized the understanding of meaning distortions between the elements of political culture constituted under the Brazilian social thought: what is prescribed to be taught in history and what guides the interpretation effort of youth cultures.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste artigo é apresentar resultados de uma pesquisa na qual se problematizou a relação entre jovens brasileiros e os seus sentidos de pertencimento nacional em suas múltiplas mediações e lugares discursivos. A partir da observação de que alguns jovens, em cenários de escolarização, tendiam a assumir uma posição tácita de desvalorização do Brasil e da ideia de brasileiro, buscou-se compreender melhor os modos pelos quais tais jovens, quando mediados por mecanismos comunicativos próprios do processo de produção de identidade juvenil, interpretavam e ressignificavam tal ideia de pertencimento. Priorizar-se-á, na interpretação aqui empreendida, a compreensão dos deslizamentos de sentidos entre os elementos da cultura política constituídos no âmbito do pensamento social brasileiro, aquilo que se prescreve para ser ensinado na história escolar e aquilo que pauta o esforço de interpretação próprio das culturas juvenis.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofEducação em Revistapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de históriapt_BR
dc.subjectJuventudept_BR
dc.subjectNação e nacionalismospt_BR
dc.subjectMídias e tecnologiaspt_BR
dc.subjectHistory teachingpt_BR
dc.subjectYouthpt_BR
dc.subjectNation and nationalismpt_BR
dc.subjectMedia and technologiespt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleBrasil sob o signo da memória: notas sobre jovens, nação e nacionalismospt_BR
dc.title.alternativeBrazil – a country under the sign of memory: notes on youth, nation and nationalismpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
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