Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7686
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ensinar e aprender no campo clínico.pdf592.95 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Artigo de Periódico
Title: Ensinar e aprender no campo clínico: perspectiva de docentes, enfermeiras e estudantes de enfermagem
Other Titles: Teaching and learning in the clinical field: perspective of teachers, nurses and nursing students
Author: Merighi, Miriam Aparecida Barbosa
Jesus, Maria Cristina Pinto de
Domingos, Selisvane Ribeiro da Fonseca
Oliveira, Deíse Moura de
Ito, Thaís Norika
Resumo: Estudo qualitativo, com abordagem da fenomenologia social de Alfred Schütz, que teve como objetivo conhecer e discutir as expectativas dos docentes, enfermeiras e estudantes com relação ao ensino em campo clínico. Participaram do estudo nove docentes, 11 enfermeiras e 11 estudantes do Curso de Graduação em Enfermagem de uma universidade pública de São Paulo. A coleta dos dados foi realizada em 2012 e os resultados mostraram que os sujeitos esperam que o ensino clínico subsidie a articulação entre a teoria e a prática profissional; e almejam que tal ensino possibilite o desenvolvimento de uma postura próativa e participativa dos envolvidos na aprendizagem. A reciprocidade de perspectivas foi evidenciada, devendo ser considerada na elaboração de projetos pedagógicos voltados para a formação do enfermeiro.
Abstract: This is a qualitative research, which used the social phenomenology of Alfred Schütz approach. Its purpose was meeting and discussing the expectations of teachers, nurses and students about teaching in the clinical field. Nine teachers, eleven nurses and eleven students of the Nursing Graduation grade from a public university of São Paulo were included in this study. Data were collected in 2012. As the results showed, there are expectations about the link between theory and practice that clinical teaching can offer and also the desire that such instruction enable the learners to develop a pro-active and participatory attitude. The reciprocity of perspectives was evident and should be considered when academic projects focused on nursing education are developed.
Keywords: Enfermagem
Educação em enfermagem
Enfermagem prática
Pesquisa qualitativa
Nursing
Education
Practical
Qualitative research
CNPq: -
Language: por
Country: Brasil
Publisher: -
Institution Initials: -
Access Type: Acesso Aberto
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2014670402
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7686
Issue Date: Jul-2014
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.