https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7686
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Ensinar e aprender no campo clínico.pdf | 592.95 kB | Adobe PDF | View/Open |
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Merighi, Miriam Aparecida Barbosa | - |
dc.creator | Jesus, Maria Cristina Pinto de | - |
dc.creator | Domingos, Selisvane Ribeiro da Fonseca | - |
dc.creator | Oliveira, Deíse Moura de | - |
dc.creator | Ito, Thaís Norika | - |
dc.date.accessioned | 2018-10-05T17:29:18Z | - |
dc.date.available | 2018-09-18 | - |
dc.date.available | 2018-10-05T17:29:18Z | - |
dc.date.issued | 2014-07 | - |
dc.citation.volume | 67 | pt_BR |
dc.citation.issue | 4 | pt_BR |
dc.citation.spage | 505 | pt_BR |
dc.citation.epage | 511 | pt_BR |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2014670402 | pt_BR |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7686 | - |
dc.description.abstract | This is a qualitative research, which used the social phenomenology of Alfred Schütz approach. Its purpose was meeting and discussing the expectations of teachers, nurses and students about teaching in the clinical field. Nine teachers, eleven nurses and eleven students of the Nursing Graduation grade from a public university of São Paulo were included in this study. Data were collected in 2012. As the results showed, there are expectations about the link between theory and practice that clinical teaching can offer and also the desire that such instruction enable the learners to develop a pro-active and participatory attitude. The reciprocity of perspectives was evident and should be considered when academic projects focused on nursing education are developed. | pt_BR |
dc.description.resumo | Estudo qualitativo, com abordagem da fenomenologia social de Alfred Schütz, que teve como objetivo conhecer e discutir as expectativas dos docentes, enfermeiras e estudantes com relação ao ensino em campo clínico. Participaram do estudo nove docentes, 11 enfermeiras e 11 estudantes do Curso de Graduação em Enfermagem de uma universidade pública de São Paulo. A coleta dos dados foi realizada em 2012 e os resultados mostraram que os sujeitos esperam que o ensino clínico subsidie a articulação entre a teoria e a prática profissional; e almejam que tal ensino possibilite o desenvolvimento de uma postura próativa e participativa dos envolvidos na aprendizagem. A reciprocidade de perspectivas foi evidenciada, devendo ser considerada na elaboração de projetos pedagógicos voltados para a formação do enfermeiro. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | - | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.initials | - | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista Brasileira de Enfermagem | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Enfermagem | pt_BR |
dc.subject | Educação em enfermagem | pt_BR |
dc.subject | Enfermagem prática | pt_BR |
dc.subject | Pesquisa qualitativa | pt_BR |
dc.subject | Nursing | pt_BR |
dc.subject | Education | pt_BR |
dc.subject | Practical | pt_BR |
dc.subject | Qualitative research | pt_BR |
dc.subject.cnpq | - | pt_BR |
dc.title | Ensinar e aprender no campo clínico: perspectiva de docentes, enfermeiras e estudantes de enfermagem | pt_BR |
dc.title.alternative | Teaching and learning in the clinical field: perspective of teachers, nurses and nursing students | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.