Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7684
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Experiência homossexual no contexto escolar.pdf310.69 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Artigo de Periódico
Title: Experiência homossexual no contexto escolar
Other Titles: Homosexual experience in the school context
Author: Ferrari, Anderson
Resumo: Neste artigo, partimos da utilização da carta de uma estudante adolescente à sua professora de Ciências, atribuindo a essa relação e à Escola sentidos atravessados por saber/poder. Uma carta que nos convida a olhar como vamos nos constituindo como sujeitos de desejo e como vamos acionando saberes para sermos capazes de produzir saberes sobre nós mesmos, tomando-nos como objeto de investigação. Dessa maneira, a questão que se coloca como foco deste artigo é, então, o que faz dos sujeitos, sujeitos de uma sexualidade específica, o que faz dos sujeitos, homossexuais. Trata-se de uma questão atual, que parte da atualidade para questionar a ideia de experiência homossexual como o encontro tenso entre os jogos de verdade, poder e subjetividades. Eis a tensão que nos faz reconhecer-nos como sujeitos sexuais.
Abstract: In this article, we start discussing a letter from a teenage student to her Science teacher, attributing to this relation and to the school meanings pervaded by knowledge/power. This letter invites us to think how we are constructed as subjects of desire and how we activate knowledge in order to produce the knowledge about ourselves, taking ourselves as an object of investigation. In this way, the focal question of this article is what makes subjects, subjects of a specific sexuality, what makes a homosexual subject. This is a contemporary question, one that starts at the present in order to question the idea of the homosexual experience as a tense encounter between truth, power and subjectivities, a tension that makes us recognize ourselves as sexual subjects.
Keywords: Experiência
Sexualidades
Conhecimento
Subjetividade
Educação
Experience
Sexualities
Knowledge
Subjectivity
Education
CNPq: -
Language: por
Country: Brasil
Publisher: -
Institution Initials: -
Access Type: Acesso Aberto
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.36461
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7684
Issue Date: 2014
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.