Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7658
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A gestão ordinária dos pequenos negócios.pdf929.44 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Artigo de Periódico
Title: A gestão ordinária dos pequenos negócios: outro olhar sobre a gestão em estudos organizacionais
Other Titles: The ordinary management of small businesses: another look on the management in organizational studies
Author: Carrieri, Alexandre de Pádua
Perdigão, Denis Alves
Aguiar, Ana Rosa Camillo
Resumo: Neste artigo, o objetivo é apresentar a gestão ordinária, que foge aos parâmetros gerencialistas ao focar o cotidiano do homem comum que administra negócios ordinários, os empreendimentos familiares, com suas relações sociais estabelecidas, sua forma de organizar seus negócios, suas estratégias de sobrevivência, seus usos e sentidos dos espaços – de negócio e de família – e a rede de relações tecidas por eles. Neste texto, questiona-se a perspectiva da administração como única, baseada em um conhecimento tido como puro ou neutro (restrito ao racional), absoluto e universal (excludente de outros saberes concorrentes) e que triunfou política e economicamente por meio das tecnologias de gestão. Em contrapartida a esse posicionamento, defende-se que se devem levar em consideração os fatores históricos, sociais, culturais e identitários que diferenciam os sujeitos e na prática cotidiana pluralizam a gestão. Portanto, há outras abordagens capazes de contribuir para o avanço do conhecimento científico na área de estudos organizacionais, sendo a gestão ordinária uma dessas abordagens.
Abstract: This paper aims to present the ordinary management who escapes the managerialism parameters in order to focus on the daily life of the ordinary man who runs ordinary businesses, family enterprises, with their social relations, their way of organizing their business, their survival strategies, their uses and meanings of spaces – business and family – and the network of relationships woven by them. In this paper we question the management prospect as one based on knowledge seen as pure or neutral (restricted to rational), absolute and universal (excluding other competitors knowledge) and triumphed politically and economically through management technologies. In contrast to this position, we argued in this paper that one must take into account aspects of historical, social, cultural and identity that differentiate subjects and in everyday practice pluralized the management. So there are other approaches that can contribute to the advancement of scientific knowledge in the field of organizational studies, being the ordinary management one of these approaches.
Keywords: Gestão ordinária
Cotidiano
Identidade
Cultura
Ordinary management
Daily life
Identity
Culture
CNPq: -
Language: por
Country: Brasil
Publisher: -
Institution Initials: -
Access Type: Acesso Aberto
DOI: http://dx.doi.org/10.5700/rausp1178
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7658
Issue Date: Oct-2014
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.