https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7528
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Demandas psicológicas e controle do processo de trabalho.pdf | 206.15 kB | Adobe PDF | View/Open |
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Demandas psicológicas e controle do processo de trabalho de servidores de uma universidade pública |
Author: | Moura, Denise Cristina Alves de Greco, Rosangela Maria Paschoalin, Heloisa Campos Portela, Luciana Fernandes Arreguy-Sena, Cristina Chaoubah, Alfredo |
Resumo: | Pesquisa transversal que objetivou analisar a demanda psicológica e o controle do trabalho autorreferido pelos Técnicos Administrativos em Educação de uma universidade pública. Amostra de seleção completa composta por 833 Técnicos Administrativos em Educação, que auto preencheram um questionário com questões estruturadas em 2013/2014. Realizada análise descritiva e bivariada com cálculo do estresse psicossocial no trabalho, utilizando os quadrantes do Modelo Demanda-Controle categorizados como: trabalho de baixa exigência (baixa demanda e alto controle) grupo de referência, trabalho passivo (baixa demanda e baixo controle), trabalho ativo (alta demanda e alto controle), alta exigência (alta demanda e baixo controle) grupo de maior exposição. Foram atendidos todos os requisitos éticos e legais de pesquisa envolvendo seres humanos. Houve predomínio da categoria de trabalhadores que executam trabalho passivo (n = 319; 39,7%), trabalho de baixa exigência (n = 274; 34,1%), trabalho de alta exigência (n = 116; 14,4%) e trabalho ativo (n = 95; 11,8%). Houve contribuições da investigação para a saúde destes trabalhadores, na medida em que propiciou um diagnóstico da categoria. Há recomendação para que tais dados subsidiem intervenções no sentido de empoderálos e fazer readequação dos postos de trabalho. |
Abstract: | This cross-sectional research aimed to analyze the psychological demand and work control self-reported by the Education Administrative Technicians of a public university. This is a complete sample selection consisting of 833 Education Administrative Technicians who self-completed a questionnaire with questions structured in 2013/2014. A descriptive bivariate analysis was performed with the calculation of psychosocial stress at work, using the Demand-Control Model quadrants categorized as: low-demand work (low-demand and high-control), reference group, passive work (low-demand and low-control), active work (high-demand and high-control), high-demand (high-demand and low-control) – group with the highest exposure. The study complies with all ethical and legal research requirements involving human beings. There was a predominance of the category of workers performing passive work (n = 319, 39.7%), low work demand (n = 274, 34.1%), high work demand (n = 116, 14.4%) and active work (n = 95, 11.8%). There were contributions from the investigation on the health of these workers insofar as they provided a diagnosis of the category. There is a recommendation for such data to support interventions to empower them and retailor jobs. |
Keywords: | Saúde do trabalhador Condições de trabalho Esgotamento profissional Workers’ health Work conditions Professional exhaustion |
CNPq: | - |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | - |
Institution Initials: | - |
Access Type: | Acesso Aberto |
DOI: | http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232018232.13892015 |
URI: | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7528 |
Issue Date: | Feb-2018 |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.