Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7528
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Demandas psicológicas e controle do processo de trabalho.pdf206.15 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMoura, Denise Cristina Alves de-
dc.creatorGreco, Rosangela Maria-
dc.creatorPaschoalin, Heloisa Campos-
dc.creatorPortela, Luciana Fernandes-
dc.creatorArreguy-Sena, Cristina-
dc.creatorChaoubah, Alfredo-
dc.date.accessioned2018-09-21T13:03:40Z-
dc.date.available2018-09-21-
dc.date.available2018-09-21T13:03:40Z-
dc.date.issued2018-02-
dc.citation.volume23pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage481pt_BR
dc.citation.epage490pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/1413-81232018232.13892015pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7528-
dc.description.abstractThis cross-sectional research aimed to analyze the psychological demand and work control self-reported by the Education Administrative Technicians of a public university. This is a complete sample selection consisting of 833 Education Administrative Technicians who self-completed a questionnaire with questions structured in 2013/2014. A descriptive bivariate analysis was performed with the calculation of psychosocial stress at work, using the Demand-Control Model quadrants categorized as: low-demand work (low-demand and high-control), reference group, passive work (low-demand and low-control), active work (high-demand and high-control), high-demand (high-demand and low-control) – group with the highest exposure. The study complies with all ethical and legal research requirements involving human beings. There was a predominance of the category of workers performing passive work (n = 319, 39.7%), low work demand (n = 274, 34.1%), high work demand (n = 116, 14.4%) and active work (n = 95, 11.8%). There were contributions from the investigation on the health of these workers insofar as they provided a diagnosis of the category. There is a recommendation for such data to support interventions to empower them and retailor jobs.pt_BR
dc.description.resumoPesquisa transversal que objetivou analisar a demanda psicológica e o controle do trabalho autorreferido pelos Técnicos Administrativos em Educação de uma universidade pública. Amostra de seleção completa composta por 833 Técnicos Administrativos em Educação, que auto preencheram um questionário com questões estruturadas em 2013/2014. Realizada análise descritiva e bivariada com cálculo do estresse psicossocial no trabalho, utilizando os quadrantes do Modelo Demanda-Controle categorizados como: trabalho de baixa exigência (baixa demanda e alto controle) grupo de referência, trabalho passivo (baixa demanda e baixo controle), trabalho ativo (alta demanda e alto controle), alta exigência (alta demanda e baixo controle) grupo de maior exposição. Foram atendidos todos os requisitos éticos e legais de pesquisa envolvendo seres humanos. Houve predomínio da categoria de trabalhadores que executam trabalho passivo (n = 319; 39,7%), trabalho de baixa exigência (n = 274; 34,1%), trabalho de alta exigência (n = 116; 14,4%) e trabalho ativo (n = 95; 11,8%). Houve contribuições da investigação para a saúde destes trabalhadores, na medida em que propiciou um diagnóstico da categoria. Há recomendação para que tais dados subsidiem intervenções no sentido de empoderálos e fazer readequação dos postos de trabalho.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofCiência & Saúde Coletivapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSaúde do trabalhadorpt_BR
dc.subjectCondições de trabalhopt_BR
dc.subjectEsgotamento profissionalpt_BR
dc.subjectWorkers’ healthpt_BR
dc.subjectWork conditionspt_BR
dc.subjectProfessional exhaustionpt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleDemandas psicológicas e controle do processo de trabalho de servidores de uma universidade públicapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.