Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7446
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Curso de prevenção ao uso de drogas.pdf502.53 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Artigo de Periódico
Title: Curso de prevenção ao uso de drogas: descrição e avaliação de satisfação
Other Titles: Drug abuse prevention course: description and evaluation of satisfaction
Author: Monteiro, Érika Pizziolo
Gomide, Henrique Pinto
Silveira, Pollyanna Santos da
Ronzani, Telmo Mota
Resumo: Diante do cenário de uso de substâncias por crianças e adolescentes, é relevante implementar ações de prevenção no ambiente escolar. Dentre elas, cita-se a utilização de cursos online para capacitar os diversos atores que podem ser protagonistas das atividades propostas. O presente estudo apresentou e avaliou o Curso de Prevenção do Uso de Drogas para Educadores de Escolas Públicas. Participaram 4.960 educadores de Minas Gerais, Rio de Janeiro e Paraná e foram investigadas as características sociodemográficas destes, além da avaliação de aspectos de satisfação com o curso e sobre o acesso às ferramentas virtuais de aprendizagem. O perfil dos participantes foi composto predominantemente por mulheres (85,8%) com pós-graduação (64,8%) e 35,2% afirmaram possuir contato com a temática álcool e drogas no contexto escolar. A maioria dos participantes aprovou o curso (98,1%), indicando que o método de ensino e estratégias utilizados se mostraram adequados ao público capacitado.
Abstract: Considering the substance use by children and adolescents, it is important to implement preventive actions in the school environment. Among them, there is the use of online courses to train the various actors who can be protagonists of the planed activities. This study presented and evaluated the Drug Use Prevention Course for Public School Educators. A total of 4,960 educators from Minas Gerais, Rio de Janeiro, and Paraná participated and the sociodemographic characteristics of these, in addition to evaluation of aspects of satisfaction with the course and access to virtual learning tools were investigated. The profile of the participants was predominantly composed of women (85.8%) with a postgraduate degree (64.8%) and 35.2% reported having contact with the alcohol and drugs theme in the school context. Most participants approved the course (98.1%), indicating that the teaching method and strategies used were suitable to the qualified public.
Keywords: Prevenção do abuso de drogas
Educação à distância
Avaliação de programa
Drug abuse prevention
Distance education
Program evaluation
CNPq: -
Language: por
Country: Brasil
Publisher: -
Institution Initials: -
Access Type: Acesso Aberto
DOI: http://dx.doi.org/10.5935/1678-4669.20160031
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7446
Issue Date: Jul-2016
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.