https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7426
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tarefas de nomeação seriada rápida.pdf | 362.22 kB | Adobe PDF | View/Open |
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Tarefas de nomeação seriada rápida: rastreando a dificuldade de leitura |
Other Titles: | Rapid automatized naming tasks: screening reading difficulty |
Author: | Justi, Cláudia Nascimento Guaraldo Cunha, Natália |
Resumo: | Este estudo analisou a precisão de medidas de nomeação seriada rápida (NSR) em identificar os estudantes em risco/sem risco de dificuldade de leitura. Tarefas de NSR requerem a nomeação rápida de diferentes estímulos visuais apresentados em um cartão. Duzentas e treze crianças realizaram as tarefas de NSR quando estavam na Educação Infantil e, dessas, 174 realizaram uma tarefa de leitura quando estavam no 1º ano do Ensino Fundamental. Análises da curva ROC (Receiver Operating Characteristic) indicaram que as medidas de NSR (objetos, cores, números e letras) são razoáveis em identificar o risco/não risco de dificuldade de leitura (área sob a curva ≥ 0,70), sendo a NSR de números a medida com melhores índices de sensibilidade (88%) e especificidade (50%). |
Abstract: | The aim of this study was to analyze the rapid automatized naming (RAN)'s accuracy for identifying students at risk/not at risk for reading difficulty. Two hundred and thirteen children performed the RAN tasks when they were in the last year of Kindergarten and 174 among them, accomplished the reading task when they were in the first grade of Elementary School. Analyses based on the ROC curve (Receiver Operating Characteristic) indicated that all the RAN measures (objects, colors, numbers, and letters) had a fair accuracy for identifying students at risk/not at risk for reading difficulty (AUC ≥ 0.70). RAN numbers had the best classification accuracy presenting sensitivity and specificity indexes of 88% and 50%, respectively. |
Keywords: | Nomeação seriada rápida Rastreamento Leitura Distúrbios da leitura Rapid automatized naming Screening Reading Reading disabilities |
CNPq: | - |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | - |
Institution Initials: | - |
Access Type: | Acesso Aberto |
DOI: | http://dx.doi.org/10.1590/0102.3772e32425 |
URI: | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7426 |
Issue Date: | 2016 |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.