Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7426
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tarefas de nomeação seriada rápida.pdf362.22 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Artigo de Periódico
Title: Tarefas de nomeação seriada rápida: rastreando a dificuldade de leitura
Other Titles: Rapid automatized naming tasks: screening reading difficulty
Author: Justi, Cláudia Nascimento Guaraldo
Cunha, Natália
Resumo: Este estudo analisou a precisão de medidas de nomeação seriada rápida (NSR) em identificar os estudantes em risco/sem risco de dificuldade de leitura. Tarefas de NSR requerem a nomeação rápida de diferentes estímulos visuais apresentados em um cartão. Duzentas e treze crianças realizaram as tarefas de NSR quando estavam na Educação Infantil e, dessas, 174 realizaram uma tarefa de leitura quando estavam no 1º ano do Ensino Fundamental. Análises da curva ROC (Receiver Operating Characteristic) indicaram que as medidas de NSR (objetos, cores, números e letras) são razoáveis em identificar o risco/não risco de dificuldade de leitura (área sob a curva ≥ 0,70), sendo a NSR de números a medida com melhores índices de sensibilidade (88%) e especificidade (50%).
Abstract: The aim of this study was to analyze the rapid automatized naming (RAN)'s accuracy for identifying students at risk/not at risk for reading difficulty. Two hundred and thirteen children performed the RAN tasks when they were in the last year of Kindergarten and 174 among them, accomplished the reading task when they were in the first grade of Elementary School. Analyses based on the ROC curve (Receiver Operating Characteristic) indicated that all the RAN measures (objects, colors, numbers, and letters) had a fair accuracy for identifying students at risk/not at risk for reading difficulty (AUC ≥ 0.70). RAN numbers had the best classification accuracy presenting sensitivity and specificity indexes of 88% and 50%, respectively.
Keywords: Nomeação seriada rápida
Rastreamento
Leitura
Distúrbios da leitura
Rapid automatized naming
Screening
Reading
Reading disabilities
CNPq: -
Language: por
Country: Brasil
Publisher: -
Institution Initials: -
Access Type: Acesso Aberto
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102.3772e32425
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7426
Issue Date: 2016
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.