Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/732
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
marciocarlosvital.pdf131.33 MBAdobe PDFView/Open
Type: Dissertação
Title: Educação financeira e educação matemática: inflação de preços
Author: Vital, Márcio Carlos
First Advisor: Silva, Amarildo Melchiades da
Referee Member: Powell, Arthur Belford
Referee Member: Oliveira, Maria Cristina Araujo de
Resumo: A presente pesquisa propõe investigar a produção de tarefas sobre inflação de preços para utilização em salas de aula do 8º ano do ensino fundamental e a produção de significados dos estudantes para essas tarefas. A pesquisa se caracteriza por uma abordagem qualitativa de investigação. A leitura da produção de significados dos sujeitos de pesquisa e a produção das tarefas são referenciadas teoricamente pelo Modelo dos Campos Semânticos proposto por Romulo Campos Lins. A pesquisa de campo desenvolvida evidenciou a potencialidade das tarefas para o entendimento do tema inflação de preços. O conjunto de tarefas apresentada faz parte de uma proposta de currículo para o ensino de Educação Financeira na escola que pretende ser inserida na atual estrutura curricular da matemática no ensino fundamental.
Abstract: The present work is aimed at investigating the elaboration of classroom tasks on price inflation for use in late primary school years as well as analyzing the meaning produced by the students for these tasks. The study has a qualitative approach of investigation and the interpretation of meaning production, together with task production by the participants, is theoretically supported by the Model of Semantic Fields as proposed by Romulo Campos Lins. Fieldwork has shown the potential for classroom tasks to stimulate the understanding of price inflation. The set of tasks presented is part of a curriculum proposal for Financial Education Teaching within schools which aims to include it in the current Maths curriculum for primary schools.
Keywords: Educação Financeira
Produção de Significados
Produção de Tarefas
Ensino Fundamental
Inflação de Preços
Financial Education
Meaning Production
Task Production
Primary School Teaching
Price Inflation
CNPq: CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora
Institution Initials: UFJF
Department: ICE – Instituto de Ciências Exatas
Program: Programa de Pós-graduação em Educação Matemática
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/732
Issue Date: 4-Aug-2014
Appears in Collections:Mestrado Profissional em Educação Matemática (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.