Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7294
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Evidências de validade da escala de atitudes em relação à leitura.pdf633.61 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAlmeida, Lara Carolina de-
dc.creatorBarbosa, Altemir José Gonçalves-
dc.creatorMota, Márcia Maria Peruzzi Elia da-
dc.date.accessioned2018-09-05T15:52:37Z-
dc.date.available2018-08-08-
dc.date.available2018-09-05T15:52:37Z-
dc.date.issued2017-09-
dc.identifier.citationALMEIDA, Lara Carolina de; BARBOSA, Altemir José Gonçalves; MOTA, Márcia Maria Peruzzi Elia da. Evidências de Validade da Escala de Atitudes em Relação à Leitura: ERAS-Br. Psico-USF, Campinas, v. 22, n. 3, p. 485-500, dez. 2017. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712017000300485&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 03 set. 2018. http://dx.doi.org/10.1590/1413-82712017220309.pt_BR
dc.citation.volume22pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage485pt_BR
dc.citation.epage500pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/1413-82712017220309pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7294-
dc.description.abstractTo obtain evidence of validity and reliability, the Brazilian version of the Elementary Reading Attitude Survey (ERAS-Br) was applied to 335 elementary school students. It was identified that multidimensional structures with two (Academic Reading and Recreational Reading) or three (Recreational Reading, General Academic Reading and Academic Reading Assessment) factors and one factor of second order are suitable to the ERAS-Br. Both the measure as a whole and the factors showed a satisfactory internal consistency. A test-retest procedure with an interval of 2 years and part of the sample obtained sufficient or good stability coefficients. Overall, the attitudes toward reading tended to be slightly positive, but declined in the 2-year interval. Although the ERAS-Br has good validity evidence based on the internal structure and reliability, the fact that the attitudes toward reading become less positive over the years is worrying. Further studies are recommended.pt_BR
dc.description.resumoPara obter evidências de validade e fidedignidade, a Escala de Atitudes em Relação à Leitura (ERAS-Br) foi aplicada em 335 estudantes do Ensino Fundamental. Identificou-se que estruturas muldimensionais com dois (Leitura Acadêmica e Leitura Recreativa) ou três (Leitura Recreativa, Leitura Acadêmica Geral e Leitura Acadêmica Avaliação) fatores e um fator de segunda ordem são adequadas para a ERAS-Br. Tanto a medida como um todo quanto seus fatores apresentaram consistência interna satisfatória. Um procedimento de teste-reteste com um intervalo de dois anos e parte da amostra obteve coeficientes de estabilidade suficientes ou bons. De modo geral, as atitudes em relação à leitura tenderam a ser ligeiramente positivas, mas declinaram no intervalo de dois anos. Embora a ERAS-Br possua boas evidências de validade baseadas na estrutura interna e fidedignidade, o fato de as atitudes em relação à leitura se tornarem menos positivas ao longo dos anos é preocupante. Pesquisas adicionais são recomendadas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisher-pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initials-pt_BR
dc.relation.ispartofPsico-USFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAtitudespt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectMedidaspt_BR
dc.subjectAvaliação psicoeducacionalpt_BR
dc.subjectAttitudespt_BR
dc.subjectReadingpt_BR
dc.subjectMeasurespt_BR
dc.subjectPsychoeducational assessmentpt_BR
dc.subject.cnpq-pt_BR
dc.titleEvidências de validade da escala de atitudes em relação à leitura: ERAS-Brpt_BR
dc.title.alternativeEvidence of the validity of the scale of attitudes towards reading: ERAS-Brpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
Appears in Collections:Artigos de Periódicos



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.