Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7009
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fernandotadeudearaujolima.pdf29.63 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Tese
Title: Métricas Urbanas: sistema (para)métrico para análise e otimização de configurações urbanas de acordo com métricas de avaliação de desempenho
Other Titles: Urban metrics: (para)metric system for analysis and optimization of urban configurations according to performance evaluation metrics
Author: Lima, Fernando Tadeu de Araújo
First Advisor: Kós, José Ripper
Co-Advisor: Paraízo, Rodrigo Cury
Referee Member: Vilas Boas, Naylor Barbosa
Referee Member: Celani, Maria Gabriela Caffarena
Referee Member: Montenegro, Nuno Filipe Santos de Castro
Referee Member: Esteves, Ricardo
Resumo: Esta investigação centra-se na elaboração de um sistema que articula métricas de avaliação de desempenho a recursos e funcionalidades algorítmico-paramétricas, de maneira a permitir analisar e otimizar diferentes aspectos relativos ao grau de eficiência e às possibilidades de operação de configurações geométricas e algébricas de uma determinada área urbana. Neste âmbito, esta tese aborda o uso de recursos computacionais e ferramentas algorítmicas especificamente elaboradas para mensurar a performance de áreas urbanas, sob a perspectiva de princípios objetivamente mensuráveis do Desenvolvimento Orientado pelo Transporte (DOT), um modelo de desenvolvimento urbano que visa a cidades mais autônomas e mais sustentáveis. Mais especificamente, a presente pesquisa visa a verificar como atributos mensuráveis, geométricos e algébricos (e, portanto, programáveis) do DOT podem ser implementados por meio de um modelo computacional que utiliza métodos de otimização para dar suporte à tomada de decisão no processo de projetos urbanos. Assim, este trabalho é orientado no sentido da elaboração de um sistema que possa ser integrado a processos de projeto urbano, fornecendo suporte à organização de bairros e cidades e contribuindo para o aprimoramento das possibilidades de análise e proposição em contextos urbanísticos.
Abstract: This research focuses on the development of a system that articulates performance evaluation metrics to algorithmic-parametric features and functionalities, in order to analyze and optimize different aspects related to the degree of efficiency and to the possibilities of operation of geometric and algebraic configurations of a given urban area. In this context, this thesis deals with the use of computational resources and algorithmic tools specifically designed to assess the performance of urban areas, from the perspective of objectively measurable principles of Transit Oriented Development (TOD), an urban development model aimed at more autonomous and sustainable cities. More specifically, the present research aims at verifying how TOD's measurable, geometric and algebraic (and therefore programmable) attributes can be implemented through a computational model that uses optimization methods to support decision making in urban design processes. Thus, this work is oriented toward the elaboration of a system that can be integrated to urban design processes, providing support to the organization of neighborhoods and cities and contributing to the improvement of analysis and proposition possibilities in urbanistic contexts.
Keywords: Projeto urbano
Lógica algorítmica
Parametrização
Desenvolvimento orientado pelo transporte
Otimização
Urban design
Algorithmic logic
Parametrization
Transit oriented development
Optimization
CNPq: CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal do Rio De Janeiro
Institution Initials: UFRJ
Department: -
Program: -
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/7009
Issue Date: 29-Apr-2017
Appears in Collections:PROQUALI - Teses



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.