Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6959
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nathaliakrepker.pdf1.43 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Gestão pedagógica no contexto de uma escola pública na periferia de Juiz de Fora: desafios e possibilidades
Author: Krepker, Nathalia
First Advisor: Magrone, Eduardo
Referee Member: Martins, Elita Betânia de Andrade
Referee Member: Burgos, Marcelo Tadeu Baumann
Resumo: A presente dissertação analisa a gestão pedagógica, através da atuação da equipe gestora, em uma escola pública na periferia de Juiz Fora que apresenta resultados positivos no Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB). A pesquisa parte da premissa de que a gestão escolar, sobretudo na dimensão pedagógica, é um dos elementos capazes de favorecer o êxito escolar a despeito da origem social dos alunos. O estudo em questão tem como referencial teórico as contribuições de Fernando Abrucio, José Francisco Soares, Pam Sammons, entre outros autores, filiados à matriz de análise e interpretação da escola denominada de “escolas eficazes”. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, baseada no estudo de caso, com a utilização dos seguintes instrumentos metodológicos: observação não participante, questionário e entrevistas semiestruturadas. Os resultados mostram que a liderança pedagógica exercida pela coordenadora, o acompanhamento do trabalho docente e o Laboratório de Aprendizagem podem ser considerados os principais aspectos que contribuíram para o sucesso da gestão pedagógica na escola investigada. Contudo, as reuniões pedagógicas burocratizadas e a falta de estratégias coletivas que possam minimizar os impactos negativos do contexto na aprendizagem dos alunos são alguns dos desafios a serem enfrentados pelo grupo gestor. Nesta perspectiva, considerando a relevância do tema, a pesquisa buscou contribuir para o fortalecimento do debate sobre a centralidade da dimensão pedagógica na gestão escolar e auxiliar os gestores a refletirem sobre como suas ações podem colaborar na melhoria dos processos educativos, num contexto social adverso.
Abstract: The present dissertation analyzes the pedagogical management, through the performance of the management team, in a public school in the outskirts of Juiz Fora that presents positive results in the Basic Education Development Index (IDEB). The research is based on the premise that school management, especially in the pedagogical dimension, is one of the elements capable of promoting school success despite the social origin of the students. The study in question has had as theoretical reference the contributions of Fernando Abrucio, José Francisco Soares, Pam Sammons, among other authors, affiliated to the matrix of analysis and interpretation of the school called "effective schools". This is a qualitative research, based on the case study, using the following methodological tools: non-participant observation, questionnaire and semi-structured interviews. The results have shown that the pedagogical leadership exercised by the coordinator, the monitoring of the teaching work and the Learning Laboratory can be considered the main aspects that contributed to the success of the pedagogical management in the investigated school. However, bureaucratic pedagogical meetings and the lack of collective strategies that can minimize the negative impacts of the context on the student learning are some of the challenges to be faced by the management group. In this perspective, considering the relevance of the topic, the research has sought to contribute to the strengthening of the debate on the centrality of the pedagogical dimension in school management and to help managers reflect on how their actions can contribute to the improvement of educational processes in an adverse social context.
Keywords: Gestão pedagógica
Equipe gestora
Contexto social adverso
Pedagogical management
Management team
Adverse social context
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: Faculdade de Educação
Program: Programa de Pós-graduação em Educação
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6959
Issue Date: 3-Jul-2018
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.