Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6959
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nathaliakrepker.pdf1.43 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Magrone, Eduardo-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728287E0pt_BR
dc.contributor.referee1Martins, Elita Betânia de Andrade-
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796443T6pt_BR
dc.contributor.referee2Burgos, Marcelo Tadeu Baumann-
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791040Y2pt_BR
dc.creatorKrepker, Nathalia-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8477742P6pt_BR
dc.date.accessioned2018-07-25T15:12:42Z-
dc.date.available2018-07-24-
dc.date.available2018-07-25T15:12:42Z-
dc.date.issued2018-07-03-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6959-
dc.description.abstractThe present dissertation analyzes the pedagogical management, through the performance of the management team, in a public school in the outskirts of Juiz Fora that presents positive results in the Basic Education Development Index (IDEB). The research is based on the premise that school management, especially in the pedagogical dimension, is one of the elements capable of promoting school success despite the social origin of the students. The study in question has had as theoretical reference the contributions of Fernando Abrucio, José Francisco Soares, Pam Sammons, among other authors, affiliated to the matrix of analysis and interpretation of the school called "effective schools". This is a qualitative research, based on the case study, using the following methodological tools: non-participant observation, questionnaire and semi-structured interviews. The results have shown that the pedagogical leadership exercised by the coordinator, the monitoring of the teaching work and the Learning Laboratory can be considered the main aspects that contributed to the success of the pedagogical management in the investigated school. However, bureaucratic pedagogical meetings and the lack of collective strategies that can minimize the negative impacts of the context on the student learning are some of the challenges to be faced by the management group. In this perspective, considering the relevance of the topic, the research has sought to contribute to the strengthening of the debate on the centrality of the pedagogical dimension in school management and to help managers reflect on how their actions can contribute to the improvement of educational processes in an adverse social context.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação analisa a gestão pedagógica, através da atuação da equipe gestora, em uma escola pública na periferia de Juiz Fora que apresenta resultados positivos no Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB). A pesquisa parte da premissa de que a gestão escolar, sobretudo na dimensão pedagógica, é um dos elementos capazes de favorecer o êxito escolar a despeito da origem social dos alunos. O estudo em questão tem como referencial teórico as contribuições de Fernando Abrucio, José Francisco Soares, Pam Sammons, entre outros autores, filiados à matriz de análise e interpretação da escola denominada de “escolas eficazes”. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, baseada no estudo de caso, com a utilização dos seguintes instrumentos metodológicos: observação não participante, questionário e entrevistas semiestruturadas. Os resultados mostram que a liderança pedagógica exercida pela coordenadora, o acompanhamento do trabalho docente e o Laboratório de Aprendizagem podem ser considerados os principais aspectos que contribuíram para o sucesso da gestão pedagógica na escola investigada. Contudo, as reuniões pedagógicas burocratizadas e a falta de estratégias coletivas que possam minimizar os impactos negativos do contexto na aprendizagem dos alunos são alguns dos desafios a serem enfrentados pelo grupo gestor. Nesta perspectiva, considerando a relevância do tema, a pesquisa buscou contribuir para o fortalecimento do debate sobre a centralidade da dimensão pedagógica na gestão escolar e auxiliar os gestores a refletirem sobre como suas ações podem colaborar na melhoria dos processos educativos, num contexto social adverso.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGestão pedagógicapt_BR
dc.subjectEquipe gestorapt_BR
dc.subjectContexto social adversopt_BR
dc.subjectPedagogical managementpt_BR
dc.subjectManagement teampt_BR
dc.subjectAdverse social contextpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleGestão pedagógica no contexto de uma escola pública na periferia de Juiz de Fora: desafios e possibilidadespt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Educação (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.