Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6780
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rafaeldecastrolins.pdf1.62 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Dissertação
Title: Albert Camus – do silêncio de Deus à santidade sem Deus
Other Titles: Albert Camus – from God’s silence to holiness without God
Author: Lins, Rafael de Castro
First Advisor: Cabral, Jimmy Sudário
Referee Member: Pires, Frederico Pieper
Referee Member: Cabral, Alexandre Marques
Resumo: O trabalho de pesquisa concentrou-se na análise de seletas obras do literato franco-argelino Albert Camus, com vistas no trato camusiano ao que tange o imaginário religioso cristão do século XX. Inicialmente, fez-se uma passagem analítica pelo Teatro do Absurdo – as peças Calígula e O Equívoco – a fim de retratar a concepção camusiana da divindade cristã sob o prisma da negação. O passo seguinte concentrou-se sobre o romance A Peste, à procura da percepção camusiana acerca da santidade sem Deus. No Teatro do Absurdo Deus fora representado em termos de silêncio, instituindo assim uma forma peculiar de escatologia negativa. No romance A Peste o silêncio de Deus precede e impele à santidade sem Deus. Nesse sentido, a pesquisa pôde realçar o itinerário lítero-dramático a partir do silêncio de Deus à santidade sem Deus. Os conceitos basilares do pensamento camusiano, Absurdo e Revolta, foram delimitados no que diz respeito à religião cristã e reduzidos, portanto, aos aspectos do silêncio e da santidade. Ao retratá-la em termos de opacidade, a Pergunta Deus fora abandonada no Teatro do Absurdo para dar lugar à pergunta pela santidade sem Deus em A Peste. Sob a influência da Guerra, Camus esboçou um mundo em ocaso, regido por forças trágicas, e acima dele um Deus omisso que se cala diante do espetáculo da morte. Não obstante, para Camus a Revolta é o único resultado lógico da constatação do Absurdo, por isso A Peste traduz-se em seguir moralmente em oposição à miséria e à morte, sem esperar de Deus senão o seu silêncio. Neste rompante de resistência à morte desponta o personagem tipo do romance, o Santo sem Deus. Por último fitou-se a moral do Santo sem Deus. Provida de compaixão e destituída de esperanças, a moral do Santo camusiano nasce da experiência sensível com o sofrimento, ela se sustém essencialmente sobre o horror à morte e o escândalo inexpiável na presença do mal.
Abstract: The research paper was concentrated at the analysis of selected works of Albert Camus, a litter French-Algerian, seen at the treaty to the 20th century Christian religious imaginary. At the first hand, it was made an analytical passage at the Theater of the Absurd – the dramas Caligula and The Misunderstanding – in order to report the camusian conception of the Christian divinity. Under the denial‘s prism. At the second hand, it was concentrated on the novel The Plague, looking for the camusian perception about holiness without God. At the Theater of the Absurd, God was represented in silence terms. Thus, constituting a peculiar form of negative eschatology. At the novel The Plague, the God‘s silence precedes and impels holiness without God. In this sense, the research could focus on the litter-dramatic itinerary by God‘s silence to the holiness without God. The basic concepts of camusian thought, Absurd and Revolt, were delimited. Concerning to the Christian religion and reduced, thus, to the silence and holiness aspects. Retracting in the opacity terms, The God Question, were left on the Theater of the Absurd to give a place to the question about holiness with no God in The Plague. Under war‘s influence, Camus outlined a world in decay, governed by tragic force, and above it there was a missing God who stay in silence in front of the death spectacle. Despite, for Camus the Revolt is the only logic result of Absurd‘s confirmation, because of it, The Plague translate it by following morally in opposition to misery and death, without waiting God than him silence. In this outburst death‘s resistance rises the typical novel character, the holy without God. At the end, the moral in holy without God was focused. It was provided by compassion and hope deprived, the camusian holy was born by the sensible experience with suffering, it is held, essentially, by the horror of death and inexpiable scandal in the madness presence.
Keywords: Albert Camus
Silêncio de Deus
Santo sem Deus
Teodiceia
A Peste
O Equívoco
Albert Camus
God‘s Silence
Holly without God
Theodicy
The Plague
The Misunderstanding
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: ICH – Instituto de Ciências Humanas
Program: Programa de Pós-graduação em Ciência da Religião
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6780
Issue Date: 22-Feb-2017
Appears in Collections:Mestrado em Ciência da Religião (Dissertações)



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.