Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6164
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gisellameneguelli.pdf45.4 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Type: Tese
Title: Ecos do ethos: um golpe na imagem pública de Dilma Rousseff em Veja on line
Other Titles: Ecos of the ethos: a coup to the public image of Dilma Rousseff in Veja online
Author: Meneguelli, Gisella
First Advisor: Monnerat, Rosane Santos Mauro
Co-Advisor: Ferré-Pavia, Carme
Referee Member: Valente, André Crim
Referee Member: Pauliukonis, Maria Aparecida Lino
Referee Member: Feres, Beatriz dos Santos
Referee Member: Ribeiro, Patricia Ferreira Neves
Referee Member: Cunha, Tânia Reis
Resumo: Com o aporte teórico da Teoria Semiolinguística de Análise do Discurso, analisamos a adjetivação como estratégia discursiva para a criação de imagens para a presidenta do Brasil, Dilma Rousseff, pela revista Veja (online). Nossa análise se desenvolve em dois marcos situacionais: o período que antecede a eleição presidencial de 2014 e o período posterior a esse evento político. O estudo dos adjetivos no corpus desta pesquisa mostra como as escolhas lexicais podem ser usadas ideologicamente, quando extraídas do sentido de língua e submetidas ao sentido de discurso, pelos veículos de comunicação na criação de imagens estereotipadas. Ao construir uma imagem sobre o sujeito objeto de seu discurso, Veja cria para si, também, uma imagem de enunciador, a qual buscamos revelar durante esta investigação.
Abstract: With the theoretical basis of the theory semiolinguistics of discourse analysis, we analyze the adjective as a discursive strategy for creating images to the president of Brazil, Dilma Rousseff, by magazine Veja (online). Our analysis is developed on two situational landmarks: the period before the presidential election of 2014 and the period subsequent to this political event. The study of adjectives in the corpus of this research shows how lexical choices can be used ideologically, when extracted from the sense of language and subject to the direction of discourse by the media in the creating stereotypical images. When building an image of the subject object of its discourse, Veja creates for itself also a image of enunciador, which we seek to reveal during this investigation.
Keywords: Semiolinguística
Ethos
Adjetivação
Estereótipo
Semiolinguistics
Ethos
Adjective
Stereotype
CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal Fluminense
Institution Initials: UFF
Department: -
Program: -
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6164
Issue Date: 16-Mar-2017
Appears in Collections:PROQUALI - Teses



Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.