https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/5881
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
irlenecoelhoeloidasilva.pdf | 1.14 MB | Adobe PDF | View/Open |
Type: | Dissertação |
Title: | O papel da Coordenadoria Regional de Educação de Coari/AM na implementação de políticas educacionais para o ensino médio |
Author: | Silva, Irlene Coelho Eloi da |
First Advisor: | Nicolella, Alexandre Chibebe |
Referee Member: | Oliveira Júnior, Lourival Batista de |
Referee Member: | Rodrigues, Michele Gonçalves |
Resumo: | A presente dissertação discute o cotidiano da prática de implementação de políticas educacionais para o Ensino Médio na Coordenadoria Regional de Educação de Coari/AM, como o PROEMI e o PROETI, discutindo sobre o papel da Coordenadoria Regional na ação de implementação dessas políticas. O objetivo foi identificar as dificuldades que a Coordenadoria Regional de Educação de Coari/AM enfrenta ao implementar políticas educacionais curriculares para o Ensino Médio em sua regional. A pesquisa de campo realizada foi de cunho qualitativo por meio de um estudo de caso. Utilizamos como metodologia a análise de documentos orientadores do PROEMI e do PROETI e como instrumentos de coletas de dados a entrevista semiestruturada. Sete servidores da Seduc/AM que trabalham diretamente com a implementação de políticas educacionais para o ensino médio foram entrevistados, onde buscamos conhecer suas percepções acerca da implementação de tais políticas no estado do Amazonas. Os estudos acerca do contexto do ensino médio no Brasil foram baseados em Krawczyk (2011), Sacristán (1998), Isleb (2016), Oliveira e Destro (2005), entre outros. Em relação ao ciclo de políticas, nossa análise teve como base os estudos de Dye (1984) apud SOUZA (2002), Peters (1996) apud SOUZA (2002), Velasques (2001) apud MARTINS (2014), Mainardes (2006), Condé (2012) e Melo (2013). Como principais resultados da pesquisa de campo, temos o descompasso entre a Seduc/AM e a Coordenadoria Regional de Educação de Coari/AM na implementação de políticas educacionais para o ensino médio. Isso nos levou à elaboração de um Plano de Ação Educacional (PAE), com ações que deverão ser incorporadas pela Seduc/AM para o bom andamento de uma política educacional para o ensino médio no estado do Amazonas, pois quando não há o envolvimento e entendimento acerca da política, a proposta trazida pela política não consegue promover as mudanças esperadas. |
Abstract: | This dissertation discusses the daily practice of implementing educational policies for secondary education in the Regional Coordination of Education of Coari/AM, such as PROEMI and PROETI, discussing the role of the Regional Coordination in the implementation of these policies. The objective was to identify the difficulties that the Regional Coordination of Education of Coari/AM faces to implement curricular educational policies for the Secondary School in its regional. The field research was qualitative by means of a case study. We used as methodology the analysis of PROEMI and PROETI guiding documents and as data collection instruments the semi-structured interview. Seven Seduc/AM employees who work directly with the implementation of educational policies for high school were interviewed, where we sought to know their perceptions about the implementation of such policies in the state of Amazonas. The studies about the context of secondary education in Brazil were based on Krawczyk (2011), Sacristán (1998), Isleb (2016), Oliveira and Destro (2005), among others. In relation to the policy cycle, our analysis was based on studies by Dye (1984) apud SOUZA (2002), Peters (1996) apud SOUZA (2002), Velasques (2001) apud MARTINS (2014), Mainardes (2006), Condé (2012), Melo (2013). As main results of field research we have the mismatch between Seduc / AM and Coari/AM Regional Education Coordination in the implementation of educational policies for high school. This led us to elaborate an Educational Action Plan (PAE), with actions that should be incorporated by Seduc/AM for the good progress of an educational policy for high school in the state of Amazonas, because when there is no involvement and understanding about politics, the proposal brought by politics can not promote the expected changes. |
Keywords: | Política educacional Política curricular Ensino médio Educational policy Curricular policy High school |
CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
Institution Initials: | UFJF |
Department: | Faculdade de Educação |
Program: | Mestrado em Gestão e Avaliação em Educação Pública |
Access Type: | Acesso Aberto |
URI: | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/5881 |
Issue Date: | 20-Jul-2017 |
Appears in Collections: | Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações) |
Items in DSpace are protected by Creative Commons licenses, with all rights reserved, unless otherwise indicated.