Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/5502
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
elsianafrizzonicandian.pdf3.47 MBAdobe PDFView/Open
Type: Dissertação
Title: Uma análise da mediação no FILE: artificação e gamificação
Author: Candian, Elisiana Frizzoni
First Advisor: Nunes, Raquel Rennó
Co-Advisor: Ramos, Maria Lúcia Bueno
Referee Member: Brunet, Karla
Referee Member: Zago, Renata Cristina de Oliveira Maia
Referee Member: Suppia, Alfredo Luis
Resumo: Nesta dissertação buscamos apresentar questões pertinentes à Arte e Tecnologia tomando a 14a e 15a edições do Festival Internacional de Linguagem Eletrônica, o FILE, como objeto de estudo. Além de o FILE ser um espaço comprometido em apresentar obras de artistas dedicados a experimentações com linguagens eletrônicas e digitais, é também conhecido por democratizar o acesso à arte, por meio de suas obras interativas. Partindo dessa perspectiva, nosso objetivo com este trabalho é entender como o FILE aproxima o público da tecnologia através da interatividade da maioria das obras que compõe a exposição. Apresentamos como o FILE media às relações com o público a partir da interatividade das obras, analisando as diversas instâncias de mediação: desde a forma como o festival é organizado institucionalmente, passando por como a imprensa divulga o festival, até a mediação do educativo, responsável por agenciar relações entre o público e as obras. Consideramos importante no trabalho pontuar características da Arte Interativa, contextualizando-a dentro do digital e destacando suas especificidades. E para a análise do objeto, consideramos pertinentes dois conceitos conhecidos como Gamificação e Artificação, e a partir do seu entendimento e da oposição entre eles, analisamos três obras que estiveram expostas nas edições do festival em questão como estudos de caso, entendo-as inseridas em um contexto brasileiro de exibição.
Abstract: In this dissertation it is aimed to present issues which concerns art and technology, taking as object of study the 14th and 15th editions of the Electronic Language International Festival, the FILE. In addition to be a space committed to present works of artists dedicated to experimentations using digital and electronic language, the FILE is also recognized for making the art access more democratic, through their interactive works. From this perspective, our objective concerning this study is to understand how the FILE draws the audience near to the technology by means of the interactivity of most of the works that take place at the exhibition. We present how the FILE mediates the relations with the audience using the works interactivity, analyzing the several mediation instances: from the festival setting, passing through the way the press promotes the event, to the educational mediation, responsible for mediating relations between the audience and the works. It is considered important in this work to highlight characteristics of the Interactive Art, contextualizing it inside the digital and emphasizing its specificities. And to analyze the object, we considered as pertinent two concepts that are known as Gamification and Artification, and from the elucidation of these concepts and the differences between them, we analyze three works that were exhibited at the editions of the FILE as case studies, understood them within a Brazilian context of exhibition.
Keywords: FILE
Mediação
Interatividade
Gamificação
Artificação
FILE
Mediation
Interactivity
Gamification
Artification
CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: IAD – Instituto de Artes e Design
Program: Programa de Pós-graduação em Artes
Access Type: Acesso Aberto
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/5502
Issue Date: 16-Mar-2015
Appears in Collections:Mestrado em Artes, Culturas e Linguagens (Dissertações)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.